نشست مذکور با همکاری مدارس علمیه حضرت زینب کبری علیهاالسلام رفسنجان، موسسه آموزش عالی حوزوی الزهرا تبریز، مدرسه الزهرا علیهاالسلام شهربابک، مدرسه الزهرا علیهاالسلام ماهان، مدرسه الزهرا علیهاالسلام جیرفت، مدرسه فاطمیه علیهاالسلام زرند، مدرسه ریحانه النبی علیهاالسلام سنندج به صورت مجازی از طریق تالار پژوهشی سامانه مدرس برگزار شد.
دکتر فانیدپور در ادامه مباحث جلسه اول افزود: کسی که مهارتهای تفکر نقادانه را دارد می تواند پیوند بین ایده ها را درک کند؛ اهمیت ایده ها و استدلال آنها را تعیین کند؛ استدلال ها را بشناسد آنها را بسازد و ارزیابی کند؛ ناسازگاری ها و خطاها را در استدلال ها شناسایی کند؛ با مشکلات با رویکردی منظم و مداوم برخورد کند؛ در توجیه فرضیات، اعتقادات و ارزش های خود تامل کند.
مدیر اداره طراحی و تدوین متون تحصیلی در ادامه بیان داشت؛ سه عادت برای نهادینه کردن تفکر نقادانه عبارت است از: 1.فرضیات را زیر سوال بردن. ۲.دلایل منطقی آوردن. ۳.به دنبال تفکر متنوع و همکاری بیشتر بودن. ایشان اولین گام عملی در تفکر نقادانه را تشخیص مسئله، تشخیص مدعا (نتیجه) و تشخیص استدلال(برهان) عنوان کرد و ۵ نوع اندیشه ؛ اول افکار متافیزیکی دسته دوم افکار غیر متافیزیکی علمی دسته سوم اندیشههای غیر متافیزیکی غیرعلمی دسته چهارم اندیشه های اعتباری قراردادی دسته پنجم اندیشههای اعتباری ارزشی را ارائه داد.همچنین چهار ویژگی اندیشه های اعتباری یا پنداری و معیارهای اندیشه های اعتباری و پنداری را جهت آشنایی شرکت کنندگان مطرح کرد و افزود یکی از مهمترین موارد بحث در اندیشه های اعتباری مسئله مالکیت است.
ایشان لغو پذیر بودن اندیشه اعتباری، همگانی نبودن اندیشه اعتباری، عدم مشمولیت بر صدق و کذب در قضایای اعتباری را از دیگر معیارها عنوان کرد وسه مرحله بهبود مهارت های تفکر انتقادی را این چنین برشمرد. 1.خطاهای شناختی را در تفکر خود تشخیص دهید 2.مغالطات را در اندیشه ها شناسایی کنید3. از پنج چرا برای پی بردن به دلایل اصلی مشکلات خود استفاده کنید4. مانند یک آزمایش مشکلات و حل کنید.