نشست مذکور با همکاری مدارس علمیه حضرت زینب کبری علیهاالسلام رفسنجان، موسسه آموزش عالی حوزوی الزهرا تبریز، مدرسه الزهرا علیهاالسلام شهربابک، مدرسه الزهرا علیهاالسلام ماهان، مدرسه الزهرا علیهاالسلام جیرفت، مدرسه فاطمیه علیهاالسلام زرند، مدرسه ریحانه النبی علیهاالسلام سنندج به صورت مجازی از طریق تالار پژوهشی سامانه مدرس برگزار شد.
دکتر حسن فانیدپور دکتری تکنولوژی آموزشی مدرس حوزه و دانشگاه در آغاز سخن به بیان مفهوم نقد، مزایا و فواید نقد پرداخت و بیان داشت: نقد کوششی موثر و سازمان یافته برای افزایش شناخت مناسب و سودمند اطلاعات است. در فرآیند نقد تعیین نکات ضعف هم پایه درستی اطلاعات ارزش دارد از همین رو باید گفت که نقد تنها اظهار کاستیهای متن نیست؛ بلکه کوششی در مسیر صحت و تضمین سلامت اطلاعات است.. اهمیت داشتن این موضوع، سبب میشود که عنایت به متن بیشتر شود. ایشان انواع نقد را در سه دسته نقد منفی، نقد سازنده، نقد مخرب تقسیم بندی نمود..
مدیر اداره طراحی و تدوین متون تحصیلی؛ در ادامه افزود: تفکر نقادانه تجزیه و تحلیل واقعیت ها برای به دست آوردن یک قضاوت صحیح است. این مفهوم شامل تجزیه و تحلیل منطقی، شکاکانه، بیطرفانه، عالمانه(به همراه ارزیابی شواهد واقعی) است.تعهدی برای غلبه بر خود محوری و جامعه گرایی است. ایشان مراتب تفکر نقادانه را دانش، درک و فهم، کار برد، تحلیل، ارزشیابی و خلاقیت ذکر کرد و و جایگاه تفکر نقادانه را توضیح داد.
دکتر فانیدپور با طرح سوالاتی در بین کارگاه مطالب ارائه شده در کارگاه را ارزیابی کرد و به بیان فنون مختلف برای ایجاد زمینه تفکر تحلیلی و نقادانه در آموزش پرداخت و گفت: توانایی فکر کردن ممکن است ذاتی باشد اما راههای ویژه فهمیدن آموختنی است.برای رهیافت عملی ارتقاء تفکر نقادانه شروطی وجود دارد.ایشان با بیان شروط به تشریح آن پرداخت.