به مناسبت هفته پژوهش و در ادامه سلسله کارگاه فلسفه برای کودک کارگاه چگونگی پژوهش در مدرسه علمیه فاطمیه گرمسار به صورت مجازی برگزار گردید . در این کارگاه استاد جلسه ابتدا به تعریف تحقیق پرداخت وگفت : پژوهش اجتهاد و کوششی صحیح است که باید محققانه صورت گیرد و شخص دنبال حقیقت باشد، البته به شکلی روشمندو هدفمند .
ایشان در چیستی تحقیق گفتند حل نظاممند مسائل مهم پیشروی انسان . مراد از نظاممند یعنی معتبر و در عین حال کارآمد.
تحقیق چه دینی باشد و چه غیر دینی سه گام عمده دارد : مسئله ، راه حل و گام ها ی حل مسئله . این ها مولفه ها و ارکان تحقیق هستند .
یکی از آسیب های اصلی و مشکلات عمده در جامعه علمی ایران جابجایی امور فرعی با امور اصلی می باشد. به عبارتی به سایه ها میپردازیم نه به واقعیت ها. واقعیت همان مسئله ها هستند که باید پژوهشگر توانایی شناخت مسئله را داشته باشد در این صورت خود به خود جهت حل ان حرکت خواهد کرد. ایشان هر گونه ضعف وعدم توجه به این امر را موجب رکود علمی جامعه و تلاش دیگران و اقدام انها به حل مسایل جامعه ما دانستند که باعث تولیدات وراهکارهایی خواهد شد که سنخیتی با فرهنگ واعتقادات ما نخو اهد داشت .
ایشان در ادامه دلیل عدم حل مشکل را عدم توجه به مسئله شناسی عنوان کردند و گفتند محقق با توجه به گام های تحقیق زمانی موفق خواهد بود که ابتدا مسئله شناسی و سپس راهحل شناسی برایش اتفاق بیفتد .محقق اگر مسائل پیش روی خود را پیدا کند محققی است که میتواند جامعه را به پیش ببرد. هر پژوهشی دو مولفه مهم دارد وجود خارجی یعنی چیزی که نوشته میشود وجود ذهنی یا اتفاقی که در ذهن نویسنده میافتد و به آن فکر میکند و آن را پرورش میدهد.
استاد علیپور در ادامه مسئله ، حل مسئله و راه حل را نسخه کوچک و کاربردی برای پژوهشگر دانست و افزود برای پژوهشگری مهارت نوشتاری نیز حائز اهمیت است .فک یک برنامه پژوهشی است که ابتدا باید مسئله پیشرو شناخته شود و سپس راه حل ارائه گردد. ایشان در ادامه باذکر چند داستان ونمونه به نحوه تشخیص مسئله ، حل آن و نتیجه گیری با توجه به آموزه های فبک پرداختند. و تکالیفی را برای طلاب از کتاب کلیله ودمنه عنوان کردند . این کارگاه به صورت سلسله ودر جلسلا دیگر ادامه خواهد داشت .