یزد-نشست پژوهشی در مدرسه علمیه ام ابیها (س)، تفت

نشست پژوهشی با موضوع حجاف و عفاف در مدرسه علمیه ام ابیها شهرستان تفت

شناسه خبر : 115325

1400/09/15

تعداد بازدید : 132

نشست پژوهشی با موضوع حجاف و عفاف در مدرسه علمیه ام ابیها شهرستان تفت
نشست پژوهشی با موضوع حجاب وعفاف در مدرسه ام ابیها تفت برگزار شد

معاون پژوهش حوزه علمیه ام ابیها سلام الله علیها شهرستان تفت، از برگزاری دوره حجاب و عفاف و پاسخگویی به شبهات مرتبط با آن، در طی پنج جلسه ی ۲ ساعته و با حضور خانم سکینه دهقانی، در جمع طلاب و کادر، در این مدرسه خبر داد.

به گزارش روابط عمومی خانم سکینه دهقانی گفت: حیا در برابر عمل زشت؛ مانند ترمز عمل می کند. در واقع، حيا سپرى است در مقابل اعمال قبيح و منكرات و اگر اين سپر وجود نداشته باشد، انسان به آسانى آلوده هر كار زشتى مى شود و تير قبايح بر بدن او فرو مى نشيند.حیا دارای سه رکن اصلی است فاعل (انجام دهنده کار)، ناظر و فعل. فاعل، در حیا شخصی است برخوردارِ از کرامت و بزرگواری نفسانی. ناظر در حیا شخصی است که مقام و منزلت او در چشم فاعل عظیم و شایسته احترام باشد و فعلی که رکن سوم برای تحقق حیا است، فعل ناپسند و زشت است.

وی افزود: حیا به سه قسمت است. اول، حیا از خدادوم، حیا از خلق و سوم حیا از نفس. از طریق تقویت حضور «خود» در ذهن و حیا کردن از خود، می‌توان خلوت را ایمن ساخت. هر فرد می‌تواند بخشى از وجود خود را به عنوان یک ناظر فرضى لحاظ کند. این‌که انسان از موضع یک ناظر و شاهد به خود بنگرد، احتمالاً از بسیارى رفتارها اجتناب خواهد کرد. اگر کسى براى خود ارزش قائل باشد، فرقى میان آشکار و نهان نمی‌بیند و همان‌گونه که در جمع، حیا می‌کرد، در خلوت نیز حیا می‌کند.

دهقانی بیان داشت: حیاء بر دو قسم است، حیاء عقل، و حیاء حمق، حیاء عقل همان علم است و حیاء حمق همان جهل می باشد.حیاء اگر در محل خود واقع شود، ممدوح و پسندیده است، ولی اگر در جای خود قرار نگیرد، رذیله محسوب شده و آثار منفی عدیده ای به دنبال دارد.

شایان ذکر است در این دوره در مورد موضوعات، حجاب، حیا و غیرتمندی بحث شده است.