اصفهان/ کارگاه مهارت افزایی

اصفهان/ مدرسه علمیه کوثر/ برگزاری کارگاه مهارت افزایی

شناسه خبر : 115064

1400/09/09

تعداد بازدید : 62

اصفهان/ مدرسه علمیه کوثر/ برگزاری کارگاه مهارت افزایی
هم زمان با هفته کتاب وکتابخوانی، کارگاه "شیوه های مطالعه سودمند" در مدرسه علمیه کوثر اصفهان با حضور جناب آقای دکترمصلحی، به صورت حضوری و با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار شد.

جناب آقای دکترمصلحی استاد دانشگاه در این زمینه گفت: مطالعه یک مسیریک طرفه و توقف ممنوع است.سرعت مطالعه به مدت زمانی گفته می شود که یک نوشته توسط خواننده مطالعه شده، به عبارت دیگر به بازه زمانی خوانش و یادگیری یک متن توسط خواننده، سرعت مطالعه گفته می شود. سرعت مطالعه درافراد مختلف متفاوت است که عوامل مختلفی دراین امردخیل هستند. طبق بررسی های صورت گرفته سرعت خواندن در افراد معمولی بین 200 تا 400 کلمه متغیر است، البته این مقدار را می توان با روش های تقویتی نظیر، روش های تندخوانی به میزان کلمه افزایش داد.

 آقای دکتر مصلحی ازجمله عوامل کاهش سرعت مطالعه را، گم شدن بین سطور و بلندخوانی یا لب خوانی دانست. و تاکید کرد، استفاده از نشانک، نکته خوانی، عدم تکرار واژگان به وسیله دهان یا ذهن، حذف عوامل پرت کننده حواس، عدم بازخوانی سطور قبلی و مطالعه هدفمند ازجمله عوامل افزایش سرعت مطالعه می باشد.

همچنبن ایشان برای داشتن مطالعه ای فعال و پویا نوشتن نکات مهم در حین خواندن ضروری دانست و گفت: یادداشت برداری از مطالب ، بخشی مهمی از مطالعه است که تا حد زیادی موفقیت شما را تضمین خواهد کرد و مدت زمان لازم برای یادگیری را کاهش خواهد داد.

دکتر مصلحی شش روش برای مطالعه مفید را سودمند دانست و آنها را برای طلاب به شرح ذیل مطرح نمود و از طلاب به صورت کارگاهی درخواست انجام هر مرحله را داشت.

1-خواندن بدون نوشتن: همانطور که اشاره شد روش نادرست مطالعه است. مطالعه فرآیندی فعال و پویا است و برای نیل به این هدف باید از تمام حواس خود برای درک صحیح مطالب استفاده کرد. باید با چشمان خود مطالب را خواند، باید در زمان مورد نیاز مطالب را بلند بلند ادا کرد و نکات مهم را یادداشت کرد تا هم با مطلب مورد مطالعه درگیر شد و حضوری فعال و همه جانبه در یادگیری داشت و هم در هنگام مورد نیاز، خصوصاً قبل از امتحان، بتوان از روی نوشته ها مرور کرد و خیلی سریع مطالب مهم را مجدداً به خاطر سپرد.


2- خط کشیدن زیر نکات مهم: این روش شاید نسبت به روش قبلی بهتر باشد، ولی روش کاملی برای مطالعه نیست چرا که در این روش، بعضی افراد به جای آنکه تمرکز و توجه بر روی یادگیری و درک مطالب داشته باشند ذهنشان معطوف به خط کشیدن روی نکات مهم میگردد. حداقل، روش صحیح خط کشیدن زیر نکات مهم به این صورت است که ابتدا مطالب را بخوانند و مفهوم را کاملاً درک کنند و سپس زیر نکات مهم خط بکشند نه آنکه درکتاب دنبال نکات مهم بگردند تا زیر آن خط بکشند.

3- حاشیه نویسی: این روش نسبت به دو روش قبلی بهتر است ولی باز هم روشی مناسب برای درک عمیق مطالب و خواندن کتب درسی نیست ولی میتواند برای یادگیری مطالبی که از اهمیت چندانی برخوردار نیستند مورد استفاده قرار گیرد.

4-خلاصه نویسی: در این روش، مطالب را می خوانید و آنچه را درک کرده اید بصورت خلاصه یادداشت می کنید. این روش برای مطالعه مناسب است و از روش های قبلی بهتر است چرا که در این روش، ابتدا مطالب را درک کرده، سپس آنها را یادداشت می کنید اما باز هم بهترین روش برای خواندن نیست.


5-  کلیدبرداری: کلیدبرداری روشی بسیار مناسب برای خواندن و نوشتن نکات مهم است. در این روش، شما پس از درک مطلب، بصورت کلیدی نکات مهم را یادداشت می کنید و در واقع، کلمه کلیدی، کوتاهترین و راحت ترین و بهترین و پرمعنی ترین کلمه ای است که با دیدن آن، مفهوم جمله تداعی شده و به خاطر آورده می شود.


6- خلاقیت و طرح شبکه ای مغز: این روش بهترین شیوه برای یادگیری، خصوصاً فراگیری مطالب درسی است. در این روش، مطالب را می خوانید؛ پس از درک حقیقی آنها، نکات مهم را به زبان خودتان (و نه بصورت جملات کتابی) و بصورت کلیدی یادداشت می کنید و سپس کلمات کلیدی را بر روی طرح شبکه ای مغز می نویسید (در واقع نوشته های خود را به بهترین شکل ممکن سازماندهی می کنید و نکات اصلی و فرعی را مشخص می کنید) تا در دفعات بعد به جای دوباره خوانی کتاب، فقط به طرح شبکه ای تولید شده مراجعه کرده و با دیدن کلمات کلیدی نوشته شده بر روی طرح شبکه ای مغز، آنها را خیلی سریع مرور کنید. این روش، درس خواندن را بسیار آسان می کند و بازده مطالب را افزایش می دهد