در پی برگزاری دوره تابستانه مهارت افزایی توسط گروه پژوهشی شهید سلیمانی، جهت تکمیل این دوره و مباحث آن، این گروه تصمیم گرفت تا جهت تجقق کامل اهداف این دوره، کارگاه پاراگراف نویسی نیز برگزار نماید. بدین منظور با همکاری صمیمانه سرکار خانم رمضانیان و ثبت نام از طلاب علاقمند، اولین جلسه این کار گاه در روز سه شنبه، 20 مهرماه و دومین جلسه آن 27 مهرماه به صورت برخط در برنامه قرار برگزار شد و طلاب ثبت نامی در این کارگاه شرکت نمودند.
خانم رمضانیان در ابتدای جلسه اول با ذکر حدیثی از امام صادق(ع)، بر اهمیت نوشتن و قلم زدن، و جایگاه ثبت علوم تاکید کرد و در شروع بحث گفت: پاراگراف نویسی یکی از مهارتهایی است که با تمرین و تکرار فراوان، به دست میآید و فرد دارای این مهارت، در مراحل بعدی می تواند آن چه را در ذهن دارد، یا در اثر تحقیق و جستجو به دست آورده است، به راحتی به نگارش درآورد و خواننده را جذب قلم خود کند. مهارت پاراگراف نویسی در نگارش مقالات از اهمیت بالایی برخوردار است و مخصوصا زمانی که محقق در حال تدوین بدنه اصلی، و پردازش فیش های جمع آوری شده، می باشد بسیار راه گشاست و به محقق کمک می کند تا مطالب مورد نظر خود را در جملاتی صحیح و جذاب ، ارائه نماید.
وی در ادامه به ارائه تعریفی از پاراگراف، و بیان تفاوت جمله با آن، و اجزای تشکیل دهنده پاراگراف پرداخت و گفت: هر مقاله از پاراگراف های مقدمه، پشتیبان، و نتیجه گیری تشکیل می شود، و هر پاراگراف خود از جملات مناسب به وجود می آید. در حقیقت جملات مانند آجرهایی هستند که دیوار ساختمان از آن ها ساخته می شود. جملات سازنده پاراگراف ها هستند و پاراگراف ها متن مقاله را تشکیل میدهند. هر پاراگراف خود از جمله موضوع و جملات پشتیبان اصلی و فرعی، و جمله نتیجه گیری ساخته می شود.
ایشان با توضیح و تبیین هر کدام از جملات، در ادامه جلسه به بیان ویژگی های جمله موضوع پرداخت و گفت: جمله موضوع، فکر مرکزی پاراگراف است که اندیشه ناظر بر پاراگراف را بیان می کند. این جمله به صورت خبری بیان می شود و ادعایی چالش برانگیز را مطرح می نماید که در ادامه پاراگراف، باید با جملات پشتیبان اصلی و فرعی به اثبات برسد؛ بنابراین نباید عام و کلی باشد و نیز نباید یک امر بدیهی را ذکر نماید.
در ادامه استاد جهت تفهیم بیشتر مطالب جملاتی را برای طلاب بیان کرد و از آنان خواست تا هسته و فکر مرکزی جمله و پاراگراف را بیان نمایند، همچنین هدف کارگاه را توانایی طلاب در نوشتن یک مقاله 5 پاراگرافی ذکر کرد و برای تکلیف جلسه اول از آنان خواست تا تعدادی جملیه موضوع با توجه به ویژگی های ذکر شده بنویسند.
در جلسه دوم سرکار خانم رمضانیان ابتدا به بررسی تکالیف ارسالی از طرف طلاب پرداخت و با توجه به نقاط قوت و ضعف آن، به شرح و بیان مجدد جمله موضوع در پاراگراف، و ویژگی هایی که باید در نوشتن جمله موضوع به آن دقت شود، اشاره کرده و گفت: «هسته مرکزی جمله موضوع را می توان با توجه به ابعاد زمانی، مکانی، و خود موضوع، جزئی و محدود نمود.» ایشان برای هریک از موارد گفته شده مثال های متنوعی ذکر کرد و طلاب را به مواردی همچون: چالشی بودن، ارزشی و احساسی نبودن، قابل اندازه گیری بودن، و محدود و جزئی بودن جملات موضوع، توجه داد.
وی در ادامه به شرح و توضیح جملات پشتیبان در پاراگراف پرداخت و این جملات را به جملات پشتیبان اصلی و فرعی تقسیم کرد و گفت:« جملات پشتیبان اصلی، جملاتی است که مستقیما به اندیشه ناظر مطرح در جمله موضوع، مربوط است و جملات پشتیبان فرعی جملاتی است که غیر مستقیم و به واسطه جمله پشتیبان اصلی به اداعای مطرح شده مرتبط می شود.»
ایشان برای هر یک از جملات پشتیبان اصلی و فرعی مثال هایی ذکر کرد و گفت: « می توان بعد از استفاده از جملات پشتیبان اصلی، با چند روش جملات پشتیبان فرعی را به کار برد و بحث را به نحوی روان و قابل فهم ارائه داد. مثلا می توان در این جملات علت های جمله پشتیبان اصلی را ذکر نمود، یا برای آن مثال زد و یا آن را توصیف نمود. با استفاده از این روش ها، نویسنده با جملات پشتیبان اصلی و فرعی ادعای مطرح درجمله موضوع را ثابت می کند و در جمله نتیجه همان ادعا را به صورتی دیگر مطرح می نماید.»
این کارگاه در دو ساعت آموزشی ادامه یافت و در پایان، طلاب شرکت کننده موظف شدند چند پاراگراف، مرکب از جمله موضوع، پشتیبان اصلی و فرعی ، و جمله نتیجه ارائه نمایند.