استاد حوزه در ادامه گفت:جامعه ی امروز نیازمند انجام فعالیت پژوهشی صحیح که بر طبق نیازهای جامعه بوده و بر اساس مبانی دین تدوین شود و قابلیت اجرایی و کاربردی کردن را داشته باشد، است. و این نیاز باید توسط طلاب مرتفع گردد.
ایشان اذعان نمودند: فعالیت پژوهشی، کوششی روشنمد برای پاسخویی به مسائل علمی که منجر به نوآوری علمی و پیشرفت در علم شده و دارای مساله پژوهشی مشخصی که منجر به ارائه ی راهکار یا پاسخ به مساله ی پژوهشی شود گفته میشود .
ملک محمدی در ادامه به اهمیت انتخاب موضوع صحیح در فرآیند پژوهشی پرداخته و راهکارهای انتخاب موضوع را در سه محور بیان کردند. محور اول : توجه جرقه های مفید موضوع یابی از جمله مراجعه به دایره المعارف ها ،مطالعه عناوین مقالات منتشر شده،مراجعه به سایت های معتبر،مطالعه فراخوان های علمی، گوش فرادادن به صحبت های اساتید، مطالعه بخش های ارایه پیشنهادات مقالات و پایان نامه ها، شرکت در جلسات علمی و محور دوم: لیست کردن مباحث مورد نظر در دانش مطرح شده که شامل توجه به مسایل مبنایی دانش مورد نظر، آثار تالیف شده در راستای موضوع، اعلام و شخصیت ها، مکاتب و جریان ها، زمانها و مکانهای مورد توجه در موضوع و محور سوم :که در بردارنده ی مطالعات تطبیقی، مطالعات میان رشته ای به ویژه علوم انسانی، بررسی دیدگاه مستشرقین، پاسخگویی به شبه9ات و تبدیل موضوعات به مسائل گاربردی بیان کردند.
ایشان تصریح کردند: که موضوعات مساله محور با موضوع محور دارای تفاوت است؛ در موضوعات موضوع محور محقق به دنبال گردآوری اطلاعات، دسته بندی آنها و گردآوری مطالب حول یک موضوع است ولی در موضوعات مساله محور محقق علاوه بر گردآوری اطلاعات و دسته بندی آنها به تحلیل و ارزیابی آنها میپردازد تا به خلاقیت و نوآوری مطلوب دست یابد.
در پایان سوالات حاضرین توسط استاد پاسخ داده شد.