استاد حوزه و دانشگاه در ابتدا با اشاره به ایات و روایات به ایراد مقدمه ای پیرامون ضرورت پژوهش از دیدگاه معصومین پرداخت و گفت: کسی که کاری را از راهش انجام دهد به لغزش مبتلا نمیشود اگر هم دچار لغزش شد راه برون رفت را بلد است.
وی همچنین با تقسیم عنوان مقالات به موضوع محور و مساله محور و نظریه محور تصریح کرد: در عناوین موضوع محور، محتوای مورد نظر درباره یک موضوع را گردآوری و دسته بندی میکنیم و در عناوین مساله محور، یک متغیرمستقل و یک متغیر وابسته را در نظر میگیریم و رابطه این دو را مورد بررسی قرار میدهیم مثل نقش حجاب در کاهش آسیب های اجتماعی از منظر آموزههای دینی و روانشناسی؛ البته گاهی هم پژوهشهای مساله محور، تطبیقی است مثل اعجاز قرآن از دیدگاه سیوطی و خویی. همچنین عناوین نظریه محور، نوعی نوآوری کلان به دنبال دارد و همراه است با ایجاد تحول در دانش مربوطه و ارائه راهکارهای بنیادی در یک موضوع
ابراهیم رضایی همچنین در ادامه، اجزای دهگانه پژوهش را برشمرد و گفت: اجزای دهگانه پژوهش عبارتند از چکیده، واژگان کلیدی، مقدمه، پیشینه، مفهوم شناسی، متن مقاله، جمع بندی و نتیجه گیری، پیشنهادات، پیوست ها، منابع پایانی؛ که اولین جزء یعنی چکیده ویترین مقاله است و دربردارنده ضرورت و اهمیت موضوع، بیان مساله پژوهش، فرایند پاسخگویی مساله، یافته های پژوهش است. در مقدمه نیز به عنوان جزء سوم، مخاطب آماده ورود به بحث میشود و باید عبارات را از کلی شروع کرده و به جزئی ختم کند. همچنین در مقدمه آدرس دهی نداریم. پیشینه نیز به دو صورت موضوعی(تاریخی)و پژوهشی قابل بررسی است که در پیشینه موضوعی، سیر تطور موضوع از ابتدا تا کنون بیان میشود و در پیشینه پژوهشی به معرفی آثار علمی پیرامون موضوع(کتاب، مقاله، پایان نامه) پرداخته میشود
استاد حوزه و دانشگاه، مفهوم شناسی را پنجمین جزء پژوهش نامید و افزود: در مفهوم شناسی باید مفهوم واژگان مبهم و کلیدی در متن مقاله را به صورت لغوی و اصطلاحی مورد بررسی قرار داد که در مفهوم شناسی لغوی باید به سراغ کتابهای لغت رفته و در مفهوم شناسی اصطلاحی باید قلمرو پژوهش مشخص گردد. جزء بعدی متن مقاله است که چون نمیتوان چارچوب یکسانی برای آن بیان کرد به تذکراتی نظیر رعایت فرایند محوری، رعایت ساختار منطقی، رعایت استاندارد تیترها، امانت داری، پرهیز از نقل قول مستقیم، اصالت ماخذ، وحدت رویه در آدرس دهی، پرهیز از خروج موضوعی بسنده میشود.
وی همچنین تصریح کرد: جمع بندی و نتیجه گیری جزء بعدی مقاله نویسی است که جمع بندی، همان بیان مطلب داخل تحقیق به صورت گزارشی و مختصر است و نتیجه گیری، حرف تازه غیر از آنچه در تحقیق گفته شده است.
ابراهیم رضایی در انتها اشاره مختصری به پیشنهادات، پیوست ها، منابع پایانی کرد و برای هرکدام از موارد ذکر شده مثالهایی را ذکر کرد تا به طور کاربردی قابل استفاده اساتید باشد.