اصفهان/برگزاری نشست علمی پژوهشی با عنوان "ماهیت تفکر انتقادی وراهکارهای تقویت آن"

شناسه خبر : 109723

1400/03/22

تعداد بازدید : 83

اصفهان/برگزاری نشست علمی پژوهشی با عنوان
گروه پژوهشی شهید ابراهیم هادی با حضور مدارس علمیه نرجس خاتون (سلام الله علیها) شاهین شهر،حضرت نرجس خاتون (سلام الله علیها) دولت آباد،سیدالشهدا (علیه السلام) اصفهان ،الزهرا ( سلام الله علیها) چادگان، ریحانه النبی( سلام الله علیها) خور و بیابانک، معصومیه (سلام الله علیها) شهرضا ،کوثر (سلام الله علیها) اصفهان با میزبانی مدرسه علمیه شاهین شهر اقدام به برگزاری نشست علمی پژوهشی با عنوان « ماهیت تفکر انتقادی و راهکارهای تقویت آن » با حضوردکتر حسن فانید پور دکترای تکنولوژی آموزشی ، مدرس و پژوهشگر حوزه و دانشگاه به صورت بر خط در سامانه سیما در تاریخ 22خرداد 1400نمود.

دکتر فانید پور گفت : منظورازتفکرانتقادی، تجزیه وتحلیل واقعیت ها برای به دست آوردن یک قضاوت صحیح است و رسیدن به تفکر انتقادی، نیازمند ارتباطات موثر، توانایی حل مساله و همچنین تعهد برای غلبه بر خود محوری و جامعه گرایی است.
مدرس حوزه در ادامه افزود: درعصر اخبار جعلی، داده های متضاد و حجم زیاد اطلاعات برای پردازش هر روزه تفکر انتقادی، تنها راه درک جهان است و جامعه و بشریت را بالنده و توسعه می دهد، سطوح شناختی شامل دانش، درک و فهم، به کار بستن، تحلیل، ارزشیابی و خلاقیت است.
پژوهشگر حوزه و دانشگاه  تصریح کرد: در تفکر منطقی با مفاهیم، گزاره ها، فرض نتیجه و استدلال روبرو هستیم اما در تفکر انتقادی با استدلال مواجهه می شویم مقصود از استدلال مجموعه ای از گزاره ها است که تنها تعدادی از آنها فرض و یکی از آنها نتیجه است، استدلالی معتبر است که نتیجه آن از فرضیات آن حاصل شود و استدلالی صحت دارد که دارای گزاره های صحیح باشد اعتبار و عدم اعتبار مربوط به کل استدلال بوده و صحت یا عدم صحت مربوط به تک تک گزاره هاست.
فانید پور اذعان نمود: شخص دارای مهارت تفکر انتقادی میتواند ارتباط بین نظر ها را درک کند اهمیت و مرتبط بودن ایده ها و بحث ها را مشخص کند و مباحث را تشخیص داده و خطاها و عدم ثبات منطقی را تشخیص دهد و در نهایت رویکرد خود در مواجهه با مشکلات را از روش سیستماتیک و با ثبات انتخاب نموده و  از فرضیات، عقاید و ارزش های خود دفاع کند.
مدرس دانشگاه خاطر نشان کرد، وجود تفکر انتقادی در طلاب و اساتید حوزه های علمیه باعث می شود تا ایشان از توانایی های خود به منظور پاسخگویی استفاده کرده و به جای این که دریافت کننده صرف باشند به یک یادگیرنده فعال و در نهایت پژوهشگر واقعی تبدیل شوند، متفکران انتقادی به صورت دقیق در مورد ایده ها و فرضیات سوال مطرح میکنند و مطالب را صرفا به عنوان یک ارزش نمی پذیرند.