کرمان برگزاری جلسه نقد مقاله علمی(ژورنال کلاب) توسط مدرسه فاطمیه کرمان در سامانه مدرس

شناسه خبر : 106037

1400/01/31

تعداد بازدید : 99

کارگاه: «نقد پاراگراف بندی یکی از مقالات علمی» توسط مدرسه علمیه فاطمیه کرمان در سامانه مدرس برگزار گردید.

در ابتدا، استاد، سرکارخانم حاجی مقصودی  به  بیان خلاصه‌ای از مطالب مربوط به پاراگراف نویسی، از جمله: انواع پاراگراف، انواع جمله، ساختار پاراگراف‌های مقدمه، پشتیبان و نتیجه‌ اشاره کرد و سپس به نقد و بررسی پاراگراف بندی مقاله یکی از طلاب مدرسه تحت عنوان: « تبیین نهضت فرهنگی امام حسین علیه السلام » پرداخت.

از جمله نقدهایی که بر پاراگراف‌های مقاله مذکور وارد شد عبارت بود از:

  • در مقاله پاراگراف‌های  کمتر از 3 خط و یا بیشتر از 12 خط موجود بود در این زمینه استاد افزود: پاراگراف بین 3 تا 12 خط می باشد و طولانی بودن پاراگراف باعث خستگی مخاطب می‌شود.
  • دو عنوان هیچ گاه پشت سر هم قرار نمی‌گیرد؛ باید حتما ذیل هر عنوانی پاراگراف‌های مقدمه،  پشتیبان و نتیجه بیان شود.
  • اصول در پاراگراف‌های مقدمه رعایت نشده است؛ چرا که بیان شد: در پاراگراف مقدمه نیاز به محرک، بیان مدعا و طرح مسئله است در صورتی که در پاراگراف مقدمه به این مباحث پرداخته نشده است.
  • پیرامون پاراگراف پشتیبان بیان شد: پشتیبان اصلی به توضیح موضوع و پشتیبان فرعی به توضیح پشتیبان اصلی می پردازد در صورتی که در این مقاله، پاراگراف های پشتیبان به خوبی به وظایف خود نپرداخته‌اند.
  • نقل مستقیم اگر از 3 خط بیش تر باشد باید حتما چپ چین شود یعنی 3 سانتی‌متر از سمت راست فاصله بگیرد؛ چرا که نقل قول‌های مستقیم جزء متن مقاله محسوب نمی‌شود، مگر اینکه به زبان متن برگردانده شوند.
  • در مقاله‌ی مذکور، پاراگراف‌هایی بدون آدرس دهی دیده می‌شود هر پاراگرافی که نوشته می‌شود باید استناد داشته باشد در غیر این صورت در حکم یک مطلب غیر مستند است و هیچ اعتباری ندارد.

نقد و بررسی پاراگراف بندی مقاله توسط استاد مذکور، به فهم بهتر طلاب در خصوص پاراگراف نویسی کمک نمود و مورد استقبال طلاب واقع شد. 

اخبار مرتبط