زیبایی شناسی از دیدگاه قران با محوریت سور حامدات
خداوند خود آفريننده همه زيباييها و تصويرگر همه جلوههاي جمال در هستي است؛ او كمـال مطلـق و جمال مطلق است؛ هم مبدأ هنر اسـت و هـم مقصد هنر؛ او در همه ابعاد هنر در غايت هنرمندي و هنرنمايي تجلي نموده است؛ هم خالق معني است و هم آفريننده صورت است؛ هم ظاهر است و هم باطن؛ هم سميع است و هم بصير و هم شهيد؛ هم معلم قلم است و هم معلم بيان؛ هم طراح است و هم خلاق؛ و هم در مسند صورتگري است. خداوند هم پرورشدهنده عقل است و هم آفريننده احساس؛ هم مبدأ آيات است و هم معاد اشارات در تعليمات اسلامي، خداوند داراي اسماي حسني و زيباترين نامها و صفتها است كه به گفته عارفان، اين اسماء، اسمهاي لفظي و لغوي قراردادي نبوده، بلكه جلوههاي عيني و كمالات واقعي خداوند هستند كه هر يك مظهر بلكه مظاهري عيني و واقعي در همين جهان دارند و موجودات، تمامي مرائي و مجالي و مظاهر اسماء و صفات خداوندند و در سراي وجـود و جهان هستي، جز ذات حق و اسماء و صفات او هيچچيز موجود نيست. هر چه هست يا خود اوست و يا مظهر و جلوه او؛ نه وجودي بيگانه، مستقل و متمايز اوست خدايي كه آفريدگار و پديدآورنده و صورت بخش موجودات است و تمامي اسماي حسني از آن اوست؛ و اين اسماء، اسماء عينيه واقعيه وجوديهاند، نه اسماء ملفوظه يا لفظيه. اين سخن همه عارفان مسلمان است. حضرت علي (عليهالسلام) ميفرمايد؛ خداوند جميل است و جمال را دوست دارد و دوست دارد آثار نعمت خود را بر بندهاش ببيند. روشن است آنكه خود زيبا باشد جز زيبايي نميآفريند و جـز به زيبايي فرمان نميدهد و جز به زيبايي دعوت نمينمايد و انسان كه اشرف مخلوقات خالق زيباي هستي ميباشد آينه تمام نماي صفات خداوند و مظهر جمال حضرت حق ميباشد. بنابراين انسان بايد تلاش نمايد تا زيباييهاي وجودي خود را به فعليت برساند و از مسير زيبايي و زيبا شدن به زيبايي مطلق نزديك گردد چرا كه اين راه نزديكترين طريق به درگاه حضرت حق ميباشد.
- : سطح3
- : تفسير و علوم قرآن
- : یزد
- : میبد
- : یزد - میبد - مدرسه علمیه تخصصی حضرت زهرا «علیها السلام»