مولفه های اخلاقی اقتصاد مقاومتی و راهکارهای تقویت ان

شناسه محتوا : 49973

1403/10/25

تعداد بازدید : 14

پژوهش حاضر با عنوان «مؤلفه‌هاي اخلاقي اقتصاد مقاومتي و راهكارهاي تقويت آن» با هدف بررسي ابعاد اخلاقي مرتبط با اركان اصلي اقتصاد مقاومتي شامل توليد، توزيع، و مصرف و ارائه راهكارهايي براي تقويت اين مؤلفه‌ها انجام شده است. اقتصاد مقاومتي به‌عنوان يك رويكرد جامع براي پايداري اقتصادي، نيازمند توجه ويژه به اصول اخلاقي است. اين تحقيق با استفاده از روش توصيفي - تحليلي و بهره‌گيري از منابع اسلامي (قرآن و روايات) و ديدگاه‌هاي اقتصادي انجام شده است. نتايج نشان مي‌دهد كه مؤلفه‌هايي نظير تقوا، وجدان كاري، تعهد، عدالت، شفافيت، و اعتدال نقش محوري در تقويت توليد، توزيع عادلانه منابع، و اصلاح الگوي مصرف دارند. همچنين، اجتناب از رفتارهايي چون اسراف، تبذير، و تقتير در مصرف و گسترش عدالت و شفافيت در توزيع از جمله عوامل كليدي در تحقق اقتصاد مقاومتي هستند. تحقيق در سه فصل اصلي تدوين شده است. در فصل نخست، كليات و مفاهيم نظري مرتبط با اقتصاد مقاومتي و اخلاق اقتصادي تشريح شده است. فصل دوم به شناسايي و تحليل مؤلفه‌هاي اخلاقي اقتصاد مقاومتي پرداخته و در فصل سوم راهكارهاي تقويت مؤلفه‌هاي اخلاقي در اركان اقتصادي ارائه گرديده است. از جمله راهبردهاي پيشنهاد شده مي‌توان به تقويت روحيه جهادي، اصلاح نگرش‌ها، خلاقيت و نوآوري، مديريت صحيح الگوي مصرف، و برنامه‌ريزي عادلانه در توزيع منابع اشاره كرد. يافته‌هاي پژوهش نشان مي‌دهد كه تلفيق ارزش‌هاي اخلاقي با سياست‌هاي اقتصادي علاوه بر افزايش كارايي اقتصادي، زمينه‌ساز تحقق حيات طيبه و تقويت استقلال اقتصادي جامعه خواهد بود. اين پژوهش مي‌تواند به‌عنوان الگويي نظري و عملي براي سياست‌گذاران و پژوهشگران اقتصادي مورد استفاده قرار گيرد.
پدیدآورندگان
  • : سطح3
  • : اخلاق و تربيت اسلامي
  • : اصفهان
  • : اصفهان
  • : اصفهان - اصفهان - مدرسه علمیه تخصصی فاطمة الزهراء «علیها السلام»