ارتباط بین ازادی عقیده وارتداد از منظر برخی اندیشمندان معاصر شیعه
انسان بعضا دچار تحو ل فكري و عقيدتي ميشود و از عقايد ديني خود دست برميدارد و حتي در برخي از
موارد اعلام ارتداد ميكند. قرآن كريم در برخي از آيات براي شخص مرتد مجازات سنگيني را در نظر گرفت
است كه اين امر باعث شده تا برخي از روشنفكران آن را در تنافي با آزادي عقيده بشمارند؛ چراكه بر اساس
بيانيه جهاني حقوق بشر انسان در اختيار يا ترك هر عقيده اي آزاد است. حال اين پرسش مطرح ميشود كه آيا
حكم مرتد با آزادي عقيده منافا ت دارد يا نه ؟ مبحث ارتداد و احكام آن هنوز هم از جمله پرسش هايي است كه
برخي براي خشن نشان دادن دين اسلام و همچنين عدم تنافي احكام آن با آزادي عقيده و انديشه و بيان در
دين اسلام مطرح ميشود. از اين رو لازم است تا در هر برهه اي اين مسئل مورد بررسي قرار گيرد. بحث ارتداد
از مباحثي است كه معاندان براي خشن نشان دادن اسلام مطرح ميكنند. اين امر در دوره كنوني كه عصر رسانه ها
و انتقال سريع انديش ها است ضرورت بيشتري دارد. در پژوه حاضر نويسنده با روش تحليلي- توصيفي به
اين نتيجه دست يافت است كه از منظر انديشمندان معاصر شيعه آزادي عقيده و بيان آن يكي از اساسي ترين
حقوق بشر است. آنها با احترام به آزادي فكر و عقيده معتقدند كه با توجه به آيه «لا اِكْراهَ فِي الدّين» هيچ
اجباري در پذيرش و يا ترك دين وجود دارد. اما زماني كه شخص با آگاهي و تحقيق حقانيت دين اسلام بر او
محرز گشت ديگر نميتواند از آن عدول كند و عنوان مرتد بر او صدق ميكند و در صورتي كه شخص ارتداد
خود را علني كند و در جهت تبليغ و ترويج آن برآيد يا درصدد اخلال در جامعه اسلامي باشد مشمول مجازا ت
هاي فقهي و حقوقي آن ميشود.
- : سطح3
- : كلام اسلامي
- : مازندران
- : ساری
- : مازندران - ساری - مدرسه علمیه تخصصی الزهراء «علیها السلام»