چکیده دیدگاه ارائهکننده
بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی) (منظور از قوه در آیه شریفه «و اعدّوا لهم ما استطعتم من قوه ...»، تنها توان و نیروی نظامی نیست؛ این آیه می فرماید: هرچه می توانید درون خودتان را قوی کنید؛ یعنی ساخت داخلی کشور را محکم نمایید و از لحاظ فناوری خودتان را توانمند کنید). همان گونه که می دانیم استفاده از کالای خارجی آسیب های زیادی دارد که عبارتنداز:
1. عقب افتادن از فنّاوری روز دنیا؛
2. نابودی فرصت های شغلی؛
3. بی کاری و افزایش بزهکاری؛
4. نداشتن خودباوری در تولید کالای ایرانی؛
5. خروج ارز از کشور؛
6. تقویت اقتصاد کشورهای کمونیست، لائیک و استکبار؛
7. از بین رفتن خلاقیت در تولید و...
برای پیشرفت کشور در تولید ملی باید فرهنگ تولید بالا برود؛ این موضوع نیازمند ارزش قائل شدن برای کار و تولید، تلاش مضاعف و افزایش سطح دانش و مهارت است؛ در کنار فرهنگ تولید بالا فرهنگ مصرف صحیح نیز یکی از کلیدهای پیشرفت اقتصادی کشور است که در حوزه مصرف به معنای قناعت و اعتدال در مصرف و تأکید بر استفاده از کالای وطنی است؛ قناعت نیز به معنای خودداری از اسراف و تجمل گرایی است که باعث انباشت سرمایه بیشتر می شود درنتیجه تأمین منابع مالی برای تقویت تولید ملی موضوعی مهم در پیشرفت اقتصادی کشور است؛ اما بهترین راه برای بالا بردن فرهنگ اقتصادی مردم، به کارگیری سیاست های اقتصادی تولید محور در دولت است؛ زیرا این سیاست ها به ارتقای دانش و فناوری و درنهایت رشد بالای تولید ملی کشور می انجامد؛ حمایت از صنایع داخلی تا تحقق قدرت رقابتی نیز از دیگر عوامل پیشرفت کشور در تولید ملی است.
چکیده دیدگاه منتقد
بسیاری از مردم از کیفیت پایین کالاهای داخلی رنج می برند؛ ازاینرو کالاهای مشابه خارجی را تهیه می کنند؛ و بیشتر به دلالی رویآورند؛ این عوامل عبارتنداز:
1. نبود امکانات لازم برای شروع کار و تولید؛
2. بیمه نشدن کارگران از سوی کارفرمایان؛
3. قیمت بالای اجناس ایرانی به ویژه در مورد لباس، کیف و کفش؛
4. تنوعطلبی مردم؛
5. گرایش مردم برای خرید اجناس گران و...
از سوی دیگر عوامل بسیاری باعث می شود که جوانان کمتر به دنبال کارهای تولید داخل باشند. نمونه ای از تولید ملی خودروهای ایرانی هستند؛ اما کیفیت پایین و قیمت بالایی که دارند باعث شده که مردم خودروهای خارجی را ترجیح دهند؛ این موضوع دو دلیل دارد؛ نخست این که مردم ایران به دلیل نوع تفکر و اصلاح نشدن فرهنگ، معمولاً خواهان کیفیت بالا نیستند؛ دیگر اینکه تاکنون صنعت خودروسازی در ایران به نیروهای انقلابی واگذار نشده است.
نتایج دیدگاه موافق
باید برای استفاده از کالای ایرانی، فرهنگ سازی و شفاف سازی شود؛ زیرا استفاده از کالای خارجی به بیکاری جوانان، نابودی فرصت های شغلی، افزایش بزهکاری، تقویت اقتصاد کشورهای غربی، ایجاد و شکاف طبقاتی و عقب ماندن از فنّاوری روز دنیا منجر خواهد شد؛ پس باید افراد به ویژه اعضای خانواده را برای حمایت از تولید ملی تشویق کنیم.
نتایج دیدگاه مخالف
برای تشویق مردم به استفاده از کالای ایرانی نخست باید کیفیت اجناس را افزایش دهیم؛ هم چنین باید به جوانان جویای کار، تسهیلات بلندمدت و کوتاهمدت تعلق بگیرد؛ قیمت اجناس ایرانی کاهش یابد و امکانات بیش تری در اختیار کارگران قرار داده شود.
جمع¬بندی داور
واقعیت آن است که مردم کشور ما به سمت مصرف کالاهای خارجی گرایش دارند؛ این موضوع ازنظر اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی آسیب های زیان باری دارد؛ زیرا مصرف کالای خارجی به معنای مصرف نکردن کالای مشابه داخلی است و پیامدهای منفی بسیاری دارد که عبارتنداز:
1. تعطیلی صنایع داخلی؛
2. بیکاری جوانان و نیروی انسانی؛
3. وابستگی به خارج برای تأمین نیاز؛
4. نداشتن خودباوری در تولید کالای ایرانی؛
5. ایجاد فاصله و شکاف طبقاتی؛
6. تقویت اقتصاد کشورهای غربی و کمونیست و...؛
بنابراین برای استفاده مردم از کالای ایرانی باید فرهنگسازی شود؛ به این صورت که مردم از آسیب های استفاده از کالای خارجی آگاه شوند؛ در این زمینه حوزه های علمیه باید در مورداستفاده از تولید داخل گفتمان کنند و با اصلاح فرهنگ مصرف گرایی مردم و تشویق آن ها به استفاده از تولید داخل تلاش کنند که ایران به یک نشان در دنیا تبدیل شود. در پایان این کرسی آزاداندیشی پیشنهاد شد تا طلاب مدرسه معصومیه فهرستی را از اجناس جهیزیه ایرانی تهیه کنند و در اختیار مردم و کانال های تلگرامی قرار دهند؛ هم چنین اعضای خانواده خود را به استفاده از کالای ایرانی تشویق کنند و برای گسترش مشاغل خانگی بکوشند.
کلیدواژه ها: کالای داخلی، کالای خارجی، تولید، اشتغال.
کرسی آزاد اندیشی استفاده از کالای ایرانی؛ آری یا خیر؟ مدرسه معصومیه یزد
- : یزد
- : یزد
- : معصومیه
- : خانم مریم اردویی بفرویی
- : خانم زهرا افلاطونیان
- : خانم زهرا محمدی احمدآبادی