چکیده دیدگاه ارائهکننده
زنان نقش مهمی در مدیریت خانوادهدارند؛ یکی از اصلی ترین وظایف آنان، مدیریت اقتصادی خانواده و کمک به رشد آن است. با توجه به موقعیت اقتصادی جامعه، نقش طلاب زن پررنگتر است؛ زنان در مسائل مهمی چون برنامه ریزی صحیح در زندگی، بودجه بندی مخارج و درآمد خانه، پس انداز مناسب و اصلاح الگوی مصرف نقش مهمی دارند؛ طلاب باید در مدیریت اقتصادی، از اسراف، تجملگرایی، مادینگری و مصرف گرایی پرهیز کنند، آنان باید به سمت آدابی مانند تقویت روحیه قناعت و ساده زیستی میان خانواده و جامعه، خرید کالاهای داخلی، تشویق دیگران به این امر و یادگیری مشاغل خانگی در جهت کمک به درآمد خانه حرکت کنند.
چکیده دیدگاه منتقد
با پیشرفت علم و فناوری سبک زندگی انسان ها تغییراتی گسترده داشته است؛ طلاب نیز از این تغییرات مستثنی نبوده اند، آنان ملاک هایی را در نوع و سبک زندگی خود انتخاب کرده اند که در بیشتر موارد از روال تعیینشده اسلام خارج است؛ مانند داشتن روحیه تجمل گرایی و اسراف، نداشتن روحیه ساده زیستی و قناعت در زندگی، رعایت نکردن آموزه های دینی در زندگی شخصی و همسان سازی زندگی خود با مردم جامعه؛ بنابراین باوجود آسیب های فراوان در نوع سبک زندگی طلاب و لزوم شناسایی و اصلاح آن ها و نبود حمایت دولت در این زمینه می توان گفت: طلاب نمی توانند در مدیریت اقتصادی خانواده و اجتماع نقش مهمی را ایفا نمایند.
نتایج دیدگاه موافق
با توجه به موقعیت اقتصادی جامعه، طلاب می توانند نقش مهمی را در مدیریت اقتصادی خانواده داشته باشند؛ ازجمله:
1. یادگیری آموزه های صحیح و کاربردی اسلام در این زمینه و اجرای آن در خانه و اجتماع؛
2. داشتن روحیه ساده زیستی و قناعت در زندگی؛
3. تشویق خانواده و اطرافیان به خرید کالاهای تولید ملی؛
4. یادگیری مشاغل خانگی و کمک به اقتصاد خانواده از اینهمه.
نتایج دیدگاه مخالف
دلایل بی تأثیر بودن طلاب در اقتصاد خانواده و اجتماع عبارتنداز:
1. وضعیت نابه سامان اقتصاد کشور؛
2. نبود روحیه قناعت و ساده زیستی در بین خانوادها و اجتماع؛
3. حمایت نکردن دولت از مشاغل خانگی؛
4. کاربردی نبودن علوم و آموزه های حوزه های علمیه؛
5. حمایت نکردن حوزه از متولیان اقتصادی.
جمع بندی داور
زنان در خانواده و اجتماع به ویژه در زمینه اقتصادی آن ها نقش محوری دارند؛ مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی) نیز بر اجرای سبک زندگی دینی در خانواده و جامعه و حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی تأکید فراوان دارند؛ ازاینرو طلاب باید با تقویت روحیه قناعت و ساده زیستی، خرید کالاهای داخلی و تشویق دیگران به این امر به اقتصاد خانواده و اجتماع کمک نمایند.
کلیدواژه ها: طلاب، مدیریت اقتصادی، خانواده، کالای ایرانی، تجملگرایی
کرسی آزاد اندیشی نقش و جایگاه طلاب در مدیریت اقتصادی خانواده و اجتماع مدرسه فاطمه الزهرا س شیرود
- : مازندران
- : تنکابن شیرود
- : فاطمه الزهرا س
- : خانم صدیقه فرجامی
- : خانم خدیجه پلهم عباسی
- : خانم سامره داجلری