چکیده دیدگاه ارائهکننده
گرچه خداوند متعال به زندگی دنیایی انسان توجه کرده و وسایل رفاه و آسایش او را فراهم نموده است، اما مسلمانان را به نداشتن افراطوتفریط در این زمینه و داشتن یک زندگی بر مبنای قناعت دعوت میکند؛ اسلام میل به پیشرفت را که در طبیعت انسان ریشه دارد با بهرهگیری از نعمتهای الهی معارض نمیداند؛ اما وقتی مال دوستی به اوج برسد و به مالپرستی تبدیل گردد، عامل بسیاری از انحرافها شده و انسان را از راه کمال بازمیدارد. بهعنوان نمونه مخالفان انبیاء (علیهمالسلام) به خاطر داشتن ثروت، خود و طرفدارانشان را برتر میدانستند؛ غافل از اینکه ملاک برتری در اسلام تقوا و سادهزیستی است که همان روش و منش پارسایان است.
پیامدهای تجملگرایی عبارتنداز:
1. وابستگی اقتصادی و تباه شدن سرمایههای مادی؛
2. گسترش فحشا و کارهای منکر؛
3. بیتوجهی به ارزشها و تبدیل ارزش به ضد ارزش؛
4. ناتوانی در انجاموظیفه؛
5. انحطاط اجتماعی و ایجاد زمینه برای ارتکاب گناه؛
6. کاهش معنویت در جامعه.
عوامل تجملگرایی عبارتنداز:
1. فراموشی مرگ و قیامت؛
2. تقلید و چشموهمچشمی؛
3. خودنمایی؛
4. میل به تجمل در زنان.
بیتردید این امور مبنای دینی ندارند؛ بنابراین اگر با نیت عمل استحبابی و کار منسوب به شرع انجام شوند، بدعت و ناروا میباشند؛ سبک زندگی امروز نسبت به گذشته تفاوتهای اساسی پیداکرده و معنای ضروریات تغییر نموده است؛ بنابراین باید دانست که تأمین رفاه خانواده تا چه اندازه مربوط به رعایت شئون است؛ متأسفانه مسئله شئون بهانهای است که عدهای بهوسیلهی آن گرایش خود به زندگی مرفه و تجملات را توجیه میکنند و توقع دارند که حتی موردایراد قرار نگیرند؛ ما یک شئون واقعی و یک شئون خیالی داریم؛ شئون واقعی این است که مسکن، لباس، غذا و رفتوآمدهایی در حد ضرورت و مناسب برای زندگی طلبگی داشته باشیم؛ اما اگر شئون را به داشتن زندگی اشرافی و نیمه اشرافی و کاملاً مرفّه تفسیر کنیم، کاملاً نا بهجا و نادرست است.
چکیده دیدگاه منتقد
امروزه مصادیقی از تجملگرایی ازجمله در نحوه پوشش، مهمانی دادنها، تهیه امکانات زندگی و... در بین طلاب نیز هم دیده میشود؛ یکی از راههای دوری کردن از تجملگرایی، استفاده از کالاهای تولید داخل است؛ با توجه به تأکید رهبر معظم انقلاب (مدظلهالعالی) بر اقتصاد مقاومتی، چه خوب است که هنگام تهیه لوازم زندگی از تولید داخلی استفاده کنیم تا هم کمکی به چرخه اقتصاد نماییم و هم از تجملگرایی دوری کرده باشیم؛ طلاب باید با سادهزیستی الگوی دیگران باشند و در تهیه جهیزیه فقط به خرید وسایل ضروری زندگی اکتفا نمایند؛ گرچه سبک زندگی بسیاری از دینداران به همین شیوه است اما به دلیل کم بودن آمار آنها به چشم نمیآیند؛ بنابراین باید با دوری از تجملگرایی دیدگاه کسانی را که داشتن جهیزیه گرانقیمت و دارایی زیاد پدر را ملاک ازدواج با دختر میدانند، تغییر دهیم.
نتایج دیدگاه موافق
این دیدگاه که ثروت و دارایی باعث بالا رفتن شأن و شخصیت میشود صحیح نیست؛ چهبسا انسان تمام وسایل رفاهی را داشته باشد، اما در زندگی آرامش نداشته و مورداحترام نباشد؛ کسی که میخواهد از امکانات رفاهی برخوردار باشد نباید خانوادهاش را در فشار اقتصادی قرار دهد؛ بلکه او خودش باید سختیها را تحمل کند؛ اگر شخصی میخواهد لباسهایی را با مدلهای متفاوت بپوشد؛ بهتر است خودش حرفه و هنری داشته باشد تا بتواند درازای هزینهای که به دست میآورد، مرفه زندگی کند؛ بسیاری از تولیدات داخلی کیفیت مناسبی دارند؛ پس در انتخاب کالای موردنیاز بهتر است کالای باکیفیت ایرانی را به کالای خارجی ترجیح دهیم و بهگونهای رفتار کنیم که دیگران اخلاق ما را سرمایه زندگی ما بدانند نه جهیزیه و دارایی پدرمان را.
نتایج دیدگاه مخالف
گاهی تجملگرایی لازمه زندگی است؛ بهعنوان نمونه در بحث ازدواج معمولاً دختری که خانواده مرفهی داشته باشد و بتواند جهیزیه بسیار مجلل تهیه کند، خواستگاران بیشتری دارد، زیرا جامعه امروز ما به مادیات بسیار اهمیت میدهد و دارایی پدر دختر و جهیزیه کامل او را ملاک ازدواج میداند نه متانت و وقار دختر را. ازآنجاکه برخی از کالاهای تولید داخل مرغوب نمیباشند ما مجبور به استفاده از کالای خارجی هستیم؛ در مورداستفاده از لباسهای متنوع در مهمانیها هم باید گفت که شیوه عرف همینگونه است و ما باید برای رهایی از تمسخر دیگران مطابق با نظر عرف عمل کنیم.
جمعبندی داور
طلبه به دلیل منسوب بودن به دین و مکتب اهلبیت (علیهمالسلام) باید مراقب عملکرد خود باشد؛ زیرا رفتار نادرست طلبه باعث بدبینی مردم نسبت بهدین و مکتب تشیع میشود؛ و جایگاه دین مقدس اسلام را در جامعه تضعیف میکند.
کلیدواژهها: طلبه، قناعت، تجمل، سادهزیستی
کرسی آزاد اندیشی آسیبشناسی زندگی طلبگی ( تجملگرایی ) در مدرسه نرجسیه سیرجا
- : کرمان
- : سیرجان
- : نرجسیه
- : خانم سکینه سلیمی
- : طلاب
- : خانم حمیده پاریزدخت