قوّامیّت و ضرب زنان از دیدگاه مفسّرین فریقین مرحمت محمدی کرمان، مدرسه علميه فاطميه

شناسه نوشته : 12317

1393/07/19

تعداد بازدید : 1399

قوّامیّت و ضرب زنان از دیدگاه مفسّرین فریقین مرحمت محمدی کرمان، مدرسه علميه فاطميه
چکیده
این تحقیق با محور قرار دادن آیة 34 سوره نسا به بررسی رابطه قوّامیّت مردان با ضرب نسا از دیدگاه مفسّرین فریقین می­پردازد. بر همین اساس ماهیت و حکمت قوّامیّت، ویژگی­های زنان شایسته و ناشزه، نشوز و انگیزه­ها و راه­های علاج آن، شرایط و فلسفة تجویز ضرب از دیدگاه مفسّرین فریقین تبیین می­گردد.
دربارة رابطه قوّامیّت مردان و ضرب زنان دیدگاه­های مختلفی وجود دارد. برخی بر این اعتقادند که بين قواميّت مردان و ضرب زنان رابطه وجود دارد تا جايي که برخي از انديشمندان، ولايت تأديب را براي مرد منظور نموده­اند. در مقابل اين گروه عدّه­اي معتقدند كه تأديب زن در قلمرو رياست شوهر قرار نمي­گيرد. نظر سومی در این­خصوص وجود دارد که بهتر است شوهر، خودش زن را از گناه باز دارد و پای اجانب به حریم خانواده باز نشود. معنای این سخن قیومیت حکم خدا بر زن است، نه قیّم بودن مرد بر زن.  نظر دیگر این است که ضرب زن نوعی تعزیر است و با توجه به اینکه مسألة تعزیر فقط در اختیار حاکم شرع است پس تعزیر با خود قاضی است نه با مرد؛ بنابراین با توجه به دیدگاه مفسّرین فریقین در تفسیر قوّامیّت، همة مفسرین در قلمرو قوّامیّت بر یک نکته اساسی که مسئله تأدیب و اصلاح زنان توسط مردان است تأکید کرده­اند. بنابراین با توجه به دیدگاه مفسّرین فریقین در تفسیر قوّامیّت -که آن را به معنای سلطة مرد بر زن دانسته­اند نه سلطه مولی­وار شوهر بر زن آنگونه که مولی بر کنیز خود دارد- همه در قلمرو و گستره قوّامیّت بریک نکته اساسی که مسئله تأدیب و اصلاح زنان توسط مردان است تأکید کرده­اند و از سوی دیگر با توجه به اینکه هدف اصلی در تجویز ضرب و تنبیه زنان، اصلاح و تأدیب آن­ها می­باشد به نظر می­رسد با توجه به سیاق آیه، می­توان گفت بین قوّامیّت مردان و ضرب زنان رابطه وجود دارد.
 
کلید واژه­ها: قوّام، نشوز، ضرب زنان، زنان ناشزه، مفسیرین فریقین
 
نتایج
بحث این نوشتار پیرامون رابطه قوّامیّت مردان با ضرب زنان از دیدگاه مفسّرین فریقین با بررسی چهار بخش آيه 34 سوره نساء‌ است. تعدادی از مفسّرین شیعه و سنی که قوّامیّت را به معنای تسلّط بر زن دانسته­اند عنوان کرده­اند که این تسلّط مطلق نیست؛ بلکه محدود به تأدیب و اصلاح، تعلیم، امر و نهی و حفظ زنان است. برخی دیگر قوّامیّت را گونه ای از ولایت دانسته­اند و این ولایت را در امور خاص منحصر می­دانند.
حکمت قوّامیّت مردان، بر اساس مکانيسم آفرينش هر يک از زن و مرد است که دستگاه حکيمانه ي آفرينش، با توجه به مصالح هر يک در نظر گرفته است؛ بنابراین مردان قوام، صاحب فضل، تلاش و انفاق به همسرند.
خداوند در آیه زنان فرمانبرار و مطیع شوهر را مورد ستایش و تمجید و زنان نافرمان و ناشزه که در برابر شوهر حالت قنوت، تواضع و اطاعت را ندارند مورد نکوهش قرار داده است؛ بنابراین زنان سزاوار تنبیه و ضرب، زنان اهل نشوز و سرکشی و زنان بی تقوا و اهل رها کردن حق خداوند درباره شوهرند که اساسی ترین حق زناشویی مرد که لذت جنسی است را نادیده گرفته­اند؛ گرچه ضرب و تنبیه زنان ناشزه مشروط و مقید است؛ امّا هنگامی مفید است که هدف اصلی آیه که تأدیب و اصلاح و برگرداندن زن به اطاعت و فرمانبرداری از شوهر است محقق شود و گرنه ضرب و تنبیه زنان عملی لغو و بیهوده خواهد بود؛ بنابراین با توجه به معنای قوّامیّت و محدوده و قلمرو آن و با توجه به هدف و فلسفه تجویز ضرب و طرح این دو موضوع در یک آیه می­تواند سیاق آیه بر رابطه بین قوّامیّت و ضرب زنان دلالت داشته باشد.
 
منابع
* قرآن کریم
الف. کتاب
- ابراهیم انیس و همکاران (1376)، معجم الوسیط (چاپ هفتم)، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
- ابن جزى غرناطى، محمد بن احمد (1416 ق)، كتاب التسهيل لعلوم التنزيل، تحقيق عبدالله خالدى، چاپ اول، بيروت: شركت دار الارقم بن ابى الارقم.
 - ابن عطیه (1422ق)، المحرر الوجیز فی تفسیر الکتاب العزیز، تحقیق عبدالسلام عبدالشافی محمد، چاپ اول، بیروت: دار الکتاب العلمیه.
- ابن منظور (1408ق)، لسان العرب(بی چا)، بیروت: دار التراث العربی.
- احمد بن فارس (1418ق)، معجم المقاییس فی اللغه (چاپ دوم)، بیروت: دارالفکر.
- امامى(بی تا)، سيد حسن، حقوق مدنى (امامى) (بی چا)، تهران: انتشارات اسلاميه.
- بروجردى، سيد محمد ابراهيم (1366 ش)، تفسير جامع (چاپ ششم)، تهران: انتشارات صدر.
 - بغدادی، علی بن محمد (1415ق)، لباب التأویل فی معانی التنزیل، تصحیح محمد علی شاهین، چاپ اول، بیروت: دار الکتب العلمیه.
- بغوی، حسین بن مسعود (1420ق)، معالم التنزیل فی تفسیر القران، تحقیق عبد الرزّاق المهدی، چاپ اول، بیروت: دارإحیاء التراث العربیّ.
- بلاغی نجفی، محمد جواد (1420ق)، آلاءالرحمن فی تفسیر القرآن، تحقیق واحد تحقیقات اسلامی بنیاد بعثت، چاپ اول، قم: بنیاد بعثت.
- تقوی دهاقانی، سید حسین (1381)، آسیب شناسی دینی فمنیسم (در حوزه جنسیت، تابعیّت و خانواده) (چاپ اول)، قم: انتشارات مؤسسه فرهنگ منهاج.
- ثعلبی نیشابوری، احمد بن ابراهیم (1422ق)، الکشف و البیان عن تفسیر القران (چاپ اول)، بیروت: دارإحیاء التراث العربیّ.
- ثقفى تهرانى، محمد (1398ق)، تفسير روان جاويد (چاپ سوم)، تهران: انتشارات برهان.
- جصاص، احمد بن علی (1405ق)، احکام القرآن، تحقیق محمد صادق قمحاوی، بی چا، بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
- جعفری، یعقوب (بی تا)، کوثر (بی چا)، بی نا،
- جوادی آملی، عبدالله (1388ش)، تسنیم (چاپ اول)، قم: اسرا.
- ــــــــــ، ـــــــــــــــــــ، حق و تکلیف در اسلام (چاپ سوم)، قم: اسرا.
- حر عاملى، محمد بن حسن(1409 ق‏)، وسائل الشيعة، ‏ تصحیح مؤسسة آل البيت عليهم السلام‏، قم: مؤسسة آل البيت (عليهم السلام)
- حسينى جرجانى، سيد امير ابوالفتوح (1404 ق)، آيات الأحكام (جرجانى)، تحقيق ميرزا ولى الله اشراقى سرابى چاپ اول، تهران: انتشارات نويد. ‏
- حسینی شاه عبد العظیمی، حسین بن احمد (1363)، تفسیر اثنی عشری (چاپ اول)، تهران: انتشارات میقات.
- حلّى، حسن بن يوسف بن مطهر (1413)، قواعد الأحكام في معرفة الحلال و الحرام (چاپ اول)، قم: دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسين حوزه علميه قم.
- خسروانی، علی رضا (1390ق)، تفسیرخسروی، تحقیق محمد باقر بهبودی، چاپ اول، تهران: انتشارات اسلامیه.
- خرمشاهی، بهاءالدین (1389ش)، دانشنامه قرآن و قرآن پژوهی (چاپ سوم)، تهران: انتشارات دوستان و ناهید.
- خانی، رضا؛ ریاضی، حشمت الله (1372)، ترجمه بیان السعاده فی مقامات العباده (چاپ اول)، تهران: مرکز چاپ و انتشارات دانشگاه پیام نور.
- داوودی، سعید (1382ش)، زنان و سه پرسش اساسی(چاپ اول)، قم: مؤسسه الامام علی بن ابی طالب (علیه السلام).
- دخیل علی بن محمد (1422ق)، الوجیز فی تفسیر الکتاب العزیز (چاپ دوم)، بیروت: دارالتعارف للمطبوعات.
- دهخدا، علی اکبر (1377ش)، فرهنگ دهخدا، تهران: مؤسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران.
- رازى، محمد بن عمر (1420 ق)‏، مفاتيح الغيب (چاپ سوم)‏، بیروت: دار احياء التراث العربى.
- راغب اصفهانی، حسین بن محمد (1423ق)، مفردات الفاظ القران، تحقیق صفوان عدنان داوودی، چاپ دوم، قم: انتشارات ذوی القربی.
- زحیلی، وهبه (1418ق)، المنیر (چاپ اول)، بیروت- دمشق: دار الفکر المعاصر.
- زمخشری، محمود (1407ق)، الکشاف عن حقائق غوامض التنزیل (چاپ سوم)، بیروت: دارالکتاب العربیّ.
- سبزواری نجفی، محمد بن حبیب الله (1419ق)، ارشاد الأذهان فی تفسیر القرآن (چاپ اول)، بیروت: دار التعارف للمطبوعات.
- سبزواری نجفی، محمد بن حبیب الله (1406ق)، الجدید فی تفسیر القرآن المجید (چاپ اول)، بیروت: دار التعارف للمطبوعات.
- سید محمد حسین فضل الله (1419ق)، تفسير من وحي القرآن (چاپ دوم)، بیروت: دار الملاک للطباعه و النشر.
- سید قطب (1387ش)، فی ظلال القرآن، ترجمه مصطفی خرم دل، چاپ دوم، تهران: نشر احسان.
- شبر، سيد عبد الله (1412 ق)، تفسير القرآن الكريم( شبر) (چاپ اول‏)، بیروت: دار البلاغة للطباعة و النشر.
- شیخ مفيد (1413 ه‍ ق)، المقنعه (چاپ اول)، قم: كنگره جهانى هزاره شيخ مفيد.
- صادقی، محمد (1365ش)، الفرقان فی تفسیر القران بالقرآن (چاپ دوم)، قم: انتشارات فرهنگ اسلامی.
- طباطبایی، سید محمد حسین (1374ش)، ترجمه تفسير الميزان، ترجمه سید محمد باقر موسوى همدانى، چاپ پنجم، قم:  دفتر انتشارات اسلامى جامعه‏ى مدرسين حوزه علميه قم‏.
- طبرسى، فضل بن حسن (1372 ش)، مجمع البيان فى تفسير القرآن، تحقيق محمد جواد بلاغى، چاپ سوم، تهران: انتشارات ناصر خسرو.
- طوسی، محمد بن حسن (1382)، التبیان فی تفسیر القران، تحقیق احمد حبیب قصیر عاملی، بی چا، بیروت: دار الاحیاء التراث العربی.
- طيب، سيد عبد الحسين (1378 ش)، اطيب البيان في تفسير القرآن (چاپ دوم)‏، تهران‏: انتشارات اسلام.
 - عاملی، ابراهیم (1360ش)، تفسیر عاملی، تحقیق علی اکبرغفاری، بی چا، تهران: انتشارات صدوق.
- عاملی، علی بن حسین (1413ق)، الوجیز فی تفسیر القرآن العزیز، تحقیق شیخ مالک محمودی، بی چا، قم: دار القرآن الکریم.
- فيض كاشانى، ملا محسن (1415ق)، تفسير الصافى‏، تحقیق حسین اعلمی، چاپ دوم، تهران: انتشارات الصدر.
- قاسمی، محمد جمال الدین (1418ق)، محاسن التأویل، تحقیق محمد باسل عیون السود، چاپ اول، بیروت: دارالکتب العلمیه.
- قرائتی، محسن(1383ش)، تفسیر نور (چاپ یازدهم)، مر کز فرهنگی درسهایی از قرآن.
- قرشی، سیدعلی اکبر (1377ش)، تفسیراحسن الحدیث (چاپ سوم)، تهران: بنیادبعثت.
- قرطبی، محمد بن احمد (1364)، الجامع لاحکام القرآن (چاپ اول)، تهران: انتشارات ناصر خسرو.
- قمی مشهدی، محمد بن محمد رضا (1368)، تفسیر کنز الدقائق و بحر الغرائب، تحقیق حسین درگاهی، چاپ اول، تهران: سازمان چاپ و انتشارات ارشاد اسلامی.
-کاشانی، ملا فتح الله (1336ش)، تفسیر منهج الصادقین فی الزام المخالفین (بی چا)، تهران: کتابفروشی محمد حسن اعلمی.
- کاشانی، ملا فتح الله (1423ق)، زبده التفاسیر، تحقیق بنیاد معارف اسلامی، چاپ اول، قم: بنیاد معارف اسلامی.
- کرمی حویزی، محمد (1402ق)، التفسیر لکتاب الله العزیز (چاپ اول)، قم: چاپخانه علمیه.
- کیا هراسی، علی بن محمد (1405ق)، احکام القرآن، تحقیق موسی محمد و علی و عزّت عبد عطیه، چاپ دوم، بیروت: دار الکتب العلمیه.
- گنابادی، سلطان محمد (1408ق)، تفسیر بیان السعاده فی مقامات العباده (چاپ دوم)، بیروت: موسسه الاعلمی للمطبوعات.  
- محمد رشید رضا (1393)، المنار (چاپ دوم)، بیروت: دار المعرفه للطباعه و النشر.
- مدرسی، سید محمد تقی(1419ق)‏، من هدی القرآن (چاپ اول)، تهران: دار محبی الحسین‏.‏ 
- مصطفوی، حسن (1380ش)، تفسیرروشن  (چاپ اول)، تهران: مرکزنشرکتاب.
- مطهری، مرتضی(1389ش)، مجموعه آثار (چاپ هفتم)، تهران- قم: انتشارات صدرا.
- معلوف سبوعی، لویس (1986م)، المنجد (چاپ بیست و سوم)، بیروت: دارالمشرق.
- مغنیه، محمدجواد (1424ق)، تفسیرالکاشف (چاپ اول)، تهران: دارالکتب الاسلامیه.
- مغنیه، محمدجواد (بی تا)، تفسیرالمبین، بی چا، قم: بنیاد بعثت.
- مقدس اردبیلی، احمدبن محمد (بی تا)، زبدة البيان فى أحكام القرآن(چاپ اول)، تهران: کتاب فروشی مرتضوی.
- مکارم شیرازی، ناصر (1374ش)، تفسیرنمونه (چاپ اول)، تهران: انتشارات دارالکتب الاسلامیه.
- موسوی سبزواری، سید عبد الاعلی (1409ق)، مواهب الرحمان فی تفسیر القران (چاپ دوم)، بیروت: مؤسسه اهل بیت (علیهم السلام).
- نجفی، محمد حسن (1404ق)، جواهر الکلام فی شرح شرائع الاسلام، تحقیق عباس قوچانی و علی آخوندی، چاپ هفتم، بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
- نجفی خمینی، محمدجواد (1398ق)، تفسیر آسان (چاپ اول)، تهران: انتشارات اسلامیه.
- نووی جاوی، محمد بن عمر (1417ق)، مراح لبید لکشف معنی القرآن المجید، تحقیق محمد امین صناوی، چاپ اول، بیروت: دارالکتب العلمیه.
ب. مقاله
- امامی، مسعود(1388ش)، آیه تنبیه بدنی زنان، مجله طهورا، سال دوم، شماره چهارم.
- حسینی، سیده شهناز (1383)،  تأملاتی چند در آیه 34 سوره نساء، پژوهشنامه متین، شماره 23 و 24.
- مقدادی، محمد مهدی(1381)، ریاست مرد در رابطه زوجیت، مجله مفید، شماره سی و سه.
- گلایری، علی (1382)، اسلام و مسئله ضرب زنان، مجله رواق اندیشه، شماره بیست و هفت.

نوشته های مرتبط