
کرسی آزاد اندیشی حق تعدد زوجات در موسسه آموزش عالی حوزوی امام حسین علیه السلام یزد برگزار شد در این کرسی گروه موافق به طرح دیدگاههایخود پرداخته و اذعان داشتند: ریشه تاریخی چند همسری و فلسفه تعدد زوجات به لحاظ شریعت و اخلاق:
1- چند همسری مردان، سابقه دیرینی در میان اقوام و ملل مختلف دارد( مادها، بابلیها،آشوریها، ایرانی ها هندوها چینی ها،آفریقاییها، آیین مسیحیت و یهودیت و ملل غربی رایج بوده موزه اصفهان هم در این باره امضایی و اصلاحی است ویل دورانت در کتاب تاریخ تمدن جلد ۴ بخش یکم صفحه ۲۳۲ تصریح می کند پیامبر اسلام تعداد زوجات را به چهار زن محدود کرد به این معنا که اسلام درباره تعدد زوجات افزون بر تایید آن وجود و شرایط قرارداد که مجموعه آن ها در جهت محدودیت در روشی بود که مردم پیش از آن اعمال می کردند. به تعبیر برخی از نویسندگان از آنجا که دین اسلام دین میانهرو و معتدلی است بین تحریم و تجویز مطلق چندهمسری، راه وسط را در پیش گرفته است.
٢_ قرآن کریم و سنت معصومین علیهم السلام به روشنی دلالت بر مشروعیت تعدد زوجات دارند و سیره عملی معصومان تنها جواز این عمل ثابت می شود نه بیشتر. بنابراین عمل معصومان در آن ظرف زمانی رفتاری کاملا معمولی به شمار میآمده است.
٣_ همه فقیهان شیعه و اهل سنت بر مشروعیت چند همسری تا چهار همسر اتفاقنظر دارند.
۴_ حکم نفسی تعدد زوجات اباحه است.
۵_ تعدد زوجات ممکن است به اقتضای شرایط و عوامل عارضی واجب،حرام مستحب و مکروه گردد.
فلسفه تعدد زوجات:
١_ فزونی دختران و زنان آماده ازدواج
عوامل:
بلوغ زودتر دختران
نرخ بیشتر مرگ و میر مردان
بیماری قلبی
مشاغل سخت
تصادفات جادهای
جنگ
اوضاع اقتصادی و اجتماعی
٢_ فرزند خواهی:
عقیم بودن به زنان اختصاص ندارد ولی نازایی زنان تعدد زوجات را برای همسرشان مواجه میسازد علاوه بر آن به دلیل یائسه شدن زنان، دوره تولید نسل در مردان طولانی تر است. این عوامل باعث می شود افرادی که خواهان فرزند یا فرزند بیشترند به ازدواج مجدد روی آورند گاهی یک زن نازا استفاده مجدد
شوهر را برای رسیدن به فرزند به جدا شدن از شوهر ترجیح میدهد لذا اسلام این راه را بر چنین حالتی باز نهاده است.
٣ نیاز طبیعی به بیش از یک همسر:
دو عامل:
١_ آستانه تحریک پذیری مردان پایین تر و اغلب خواسته های شهوانی آنها بیشتر است.
٢_ میل طبیعی مردان برای ازدواج با بیش از یک زن گزارش می دهند که این میل با عواملی چون، شرایط نامساعد اخلاقی، گسترش روابط مردان و زنان نامحرم با یکدیگر، گسترش پرنوگرافی و فضاهای غیر عفیف رسانهای تهییج می شود.و در ادامه گروه مخالف به طرح دیدگاههای خود پرداختند.
