داستان حضرت یونس در قران با رویکرد کارکرد های تربیتی ان

شناسه محتوا : 50921

1404/07/07

تعداد بازدید : 123

فرايندي كه بر انديشه، نگرش، اخلاق و رفتار انسان اثر بگذارد را «تربيت» مي نامند و خداوند متعال، پيامبران را براي هدايت انسان‌ها و نيز تربيت و هدايت آنها فرستاده است تا به وسيله دين و كتاب آسماني، بشريت در مسير كمال پيش برود. معجزۀ پيامبر اسلام (ص) قرآن كريم است و در قرآن كريم قصه‌ها و داستان‌هاي مختلفي ذكر شده است كه هدف آنها بيان نكات تربيتي و هدايت مردم است. از جملۀ مهمترين و زيباترين داستان‌هاي قرآني، داستان حضرت يونس (ع) است كه در قرآن كريم به شكلي كوتاه و گذرا داستان اين پيامبر الهي و قوم او در چهار سوره صافات، انبياء، قلم و يونس ذكر شده است. در اين پژوهش به روش توصيفي و با مراجعه به منابع كتابخانه اي، رويكردهاي تربيتي داستان حضرت يونس (ع) با هدف آشنايي با قصص قرآني، آشنايي با رويكردهاي مختلف تربيتي در داستان‌هاي قرآني، آشنايي باداستان حضرت يونس (ع) و نيز بررسي ابعاد تربيتي اين داستان، مورد بحث و بررسي قرار گرفته است. نتايج پژوهش نشان مي دهد كه در قرآن كريم، داستان‌ها با هدف معرفي الگوهاي ممتاز انساني، تربيت انساني و باورداشتن به غيب، عبرت آموختن از حوادث گذشته و سرگذشت امت‌ها، بيان ارزش‌هاي اخلاقي و... بيان شده‌اند. در بحث ابعاد تربيتي نيز مولفه‌هايي چون تبيين مفهوم عجله و پرهيز از آن، توجه به تاريخ و سرگذشت پيامبران، تبيين مفهوم سركشي و عاقبت آن، ممنوع بودن حركت بي اذن خداي متعال، ناجي بودن ذكر و تسبيح خداوند براي انسان و... در بُعد مستقيم و چهار شاخصه بارز تربيتي شامل ارتباط با خلق و خلوت با خدا، صبر و شكيبايي بنده بر خواست خدا، توكل بر خدا، رضا و ترك اعتراض نيز در بُعد غير مستقيم وهمچنين در بحث مباني و اصول تربيتي نيز مولفه‌هاي مرتبط با سه محور انسان شناسي، هستي شناسي و معرفت شناسي مورد بحث و بررسي قرار گرفته است.
پدیدآورندگان
  • : سطح3
  • : تفسير و علوم قرآن
  • : یزد
  • : یزد
  • : یزد - یزد - مدرسه علمیه تخصصی امام حسین «علیه السلام»