بررسی تطبیقی اصل کرامت انسان از دیدگاه علامه طباطبایی و محمد رشید رضا
چكيده:
كرامت موهبتي است كه از جانب خدا به انسان عطا شده است و سر منشاء آن خلقت خاص انسان و دميده شدن روح خدايي دركالبدجسم بشراست.كرامت انسان درقرآن بردونوع است؛كرامت ذاتي وكرامت اكتسابي آن چه در مورد كرامت مي توان مطرح نمود اين است كه خداوندبرچه اساس و مبنايي اين عنايت را به انسان داشته است ؟ در پاسخ آن چه بيان شود، مباني كرامت انساني را تشكيل مي هد .انسان به دليل برخورداري از روح خدايي داراي ارزش و كرامت است. از طرفي آفرينش خاص انسان به گونه اي است كه مي تواند آيينه تمام نماي حق شود به گونه اي كه عصاره و هدف نهايي خلقت بوده وخلقت تكويي و آفرينش همه موجودات براي انسان است .انسان با بهره گيري از عقل وخرد و رشد اين نيروي دروني مي تواندتوانايي هاي خويش را گسترش داده با اكتساب كرامت به مقام قرب الهي نائل شود.
انسان به دليل خلقت خاص و روح والايي كه دارد همه موجودات عالم در اختيار او هستندو همه امكانات زمين و آسمان ها براي معشيت او آفريده شده اند .و به همين دليل كه ارزش و كرامت وي در بين موجودات خاص مي باشد .داراي حق حيات ،امنيت و آزادي انتخاب و اراده و آزادي اجتماعي است و با گسترش اخلاق و فضايل و در سايه تفريحات سالم مي تواند به كمال حقيقي كه حق اوست برسد.
در بيان تفسيرآياتي كه به كرامت پرداخته اند ،در زندگي فردي و اجتماعي توصيه هايي است تا، انسان بتواند در سايه عمل به آن ها به كرامت اكتسابي دست پيدا كند .
دوري از گناه و نافرماني الهي ،دنيا طلبي ،تحميق ، تمسخر و دنبال بيهوده رفتن و داشتن خصلت گذشت در زندگي فردي و رعايت كرامت افراد پايين دست ، منع تجاوز به حريم خصوصي ، نهي نگرش طبقاتي و نهي از تهمت و ارتكاب گناهان اجتماعي در زندگي اجتماعي عواملي هستند كه رعايت آن ها در بدست آوردن كرامت كمك شاياني مي كند .
در اين زمينه بررسي تفاسيري كه بزرگان ازعلماي شيعه و دانشمندان سني از آيات در زمينه كرامت داشته اند مورد توجه بوده است و به نكات قابل توجهي نيز اشاره شده است .
كليد واژه ها :كرامت ،كرامت ذاتي ،كرامت اكتسابي ،علامه طباطبايي، محمد رشيد رضا .
- : سطح3
- : تفسير و علوم قرآن
- : کرمان
- : کرمان
- : کرمان - کرمان - مدرسه علمیه تخصصی فاطمیه