حقوق عاطفی ومعنوی کودک از منظر فقه تربیتی
حقوق كودك يكي از موضوعات جذاب جهان امروز است كه آثار بسياري درباره آن نوشته شده است. باتوجه به اينكه امروزه در روانشناسي به تامين نيازهاي عاطفي كودك بسيار تاكيد ميشود و روان شناسان نظريات مختلفي دراين باره عنوان ميكنند، اين امر اقتضا ء ميكند كه نظريات وآموزه هاي اسلامي نيز در حوزه حقوق عاطفي كودك بيشتر عنوان گردد .تا غناي مفاهيم وآموزه هاي اسلامي روشنتر گردد. فقه اسلامي پشتوانه حقوق كودكان است و به صورت احكام فقهي و قانون هاي تشريعي از كودكان حمايت ميكند. اهميت پرداختن به حقوق كودك از آن جهت است كه ارتباط وثيقي با زندگي دنيوي و اخروي انسان دارد به همين جهت تحقيق حاضر در سه فصل به تبيين حقوق عاطفي و معنوي كودك از منظر فقه تربيتي، با استفاده از ابزار كتابخانهاي و روش توصيفي ـ تحليلي ميپردازد. نتايج پژوهش نشان ميدهد كه فقه تربيتي براي كودكان حقوق عاطفي و معنوي قائل است چه در هنگام تولد و چه تا پايان كودكي كه همان هفت سال اول و دوم است. دقت نظر اسلام تا آنجاست كه حتي كامبرداري، تراشيدن سر و عقيقه براي نوزاد را مورد توجه قرار داده است چه برسد به حقوق مربوط به نامگذاري و ثبت نسب و هويت. همچنين ادله وجوب حقوق عاطفي و معنوي كودك، در فقه تربيتي بررسي و اثبات ميشود كه به طور كلي اين ادله در دو دسته ادله عامه و ادله خاصه بيان ميشوند.
- : سطح3
- : فقه و اصول
- : قم
- : قم
- : قم - قم - مرکز آموزش های غیرحضوری