تفسیر ایه شش سوره احزاب از دیدگاه مفسران فریقین با تاکید بر پاسخ به شبهات
چكيده:
با توجه به اينكه در بعضي آيات خداوند تمام مردم را مورد خطاب قرار مي دهد در بعضي ديگر به صورت خاص مومنان را خطاب قرار داده و دستور مي دهد ،از جمله آيه شش از سوره مباركه احزاب كه مومنين را دستور ميدهد پيامبر را در همه شئون از خودشان مقدم بدارد و هر آنچه را كه مردد هستند بين پيامبر و خودشان پيامبر در اولويت مي باشد چه در امر حكومتي و چه در امر حفظ جان و آبرو و غيره زيرا پيامبر رحمت للعالمين و مانند پدري مهربان هر كاري را در مورد تصرف در جان و مال و آبرو انجام دهد به سود همه مي بااشد چون فرستاده خداوند است و همواره از روي هوا و هوس سخن نميگويد مطلب مهم ديگر كه در آيه مومنان را خطاب قرار داده لقب دادن زنان پيامبر براي مومنان به عنوان مادر بودن علت نامگذاري در واقع اين بود زيرا پيامبر شخصيت بزرگ براي جامعه اسلامي است و زنان ايشان نيز داراي مقام بالا هستند و در همان سوره احزاب خداوند بيان ميكند كه زنان پيامبر مانند ديگر زنان نيستيد البته اين حكم مادر بودن فقط در احترام و ازدواج نكردن با آنان است زيرا در آن زمان بودند كساني كه افكار شومي براي ازدواج با زنان پيامبر بعد از رحلت ايشان داشتند براي جامعه نوپاي اسلامي خوب نبود با خطاب ام المومنين زنان پيامبر نقشه آنان را خداوند از بين برد . در اوايل به وجود آمدن اسلام پيامبر براي اينكه پيوند بين مومنان و مسلمانان حفظ شود ارث برادري را حكم كرد يعني به سبب اسلام و هجرت براي حفظ دينشان آنان از هم ارث ميبردند اما بعد از آنكه شرايط براي حكم جديد به وجود آمد حكم برادري لغو و ارث به نزديكان نسبي يكي پس از ديگري حكم شد و حكم قبل نسخ شد در واقع شرايط حكم جديد با عث شد حكم قبل نسخ شود و اين مورد هيچ منافاتي با علم خداوند ندارد زيرا هميشه نسخ به معناي زايل كردن نيست در معناي اصطلاحي نسخ بيان مي شود كه يعني بيان حكم جديد با بوجود آمدن شرايط آن و حكم موقت بود و خداوند علم به حكم موقت دارد .
كليدواژه ها :،تفسير،فريقين،شبهات،
- : سطح3
- : تفسير و علوم قرآن
- : قم
- : قم
- : قم - قم - مرکز آموزش های غیرحضوری