فلسفه عذابهای دنیوی و پاسخ به شبهات ان براساس ایات و روایات
چكيده تحقيق
يكي از مباحثي كه امروزه مطرح است بحث فلسفه ي مجازات است . در فلسفه مجازات سخن از چرايي است نه چيستي, اينكه مجازات چرا ودر چه شرايطي صورت مي گيرد وكدام يك از حقوق انسان را در بر مي گيرد, مجازات و كيفر ممكن است با اهداف متعددي صورت گيرد. از گرفتن انتقام در جوامع غير متمدن گرفته تا بازدارندگي عمومي و عبرتآموزي ديگران و تحقق عدالت،كه مورد بحث جدي ميان متخصصان حقوق كيفري، جرمشناسان و فيلسوفان قرار دارد . مصالح حقيقي انسانها در حفظ دين، جان، عقل و خرد و نسل و مال آنان است كه عالمان دين آن را در مرتبه مصالح ضروري دانسته و تمامي ملل و نحل بر وجوب رعايت و حفظ آن اتفاق نظر دارند; چه آن كه از دستدادن آنها مفسده بزرگي است و در حقيقتبا نابودي آنها، ارزشي براي حيات باقي نميماند.
اسلام نيز به عنوان برترين و كاملترن مكتب، از نظام كيفري ويژه اي برخوردار است كه مورد چالش ها و نقد هايي از سوي برخي مكاتب قرار گرفه است از اينرو در پژو هش حاضر بر آنيم اولا روشن سازيم در حقوق كيفري اسلام به فلسفه و اهداف مجازاتها توجه شده و ثانيا مجازات علي الاصول و دست كم در جرايمي كه تعدي به حق الله محسوب ميشود مطلوبيت نفسي ندارد.
دراين تحقيق بر آنيم كه عذابهاي الهي دنيوي ، ,انواع آن اعم از تشريعي و تكويني ، هويت عذابها ي تشريعي و تكويني ,چگونگي نزول يا عدم نزول آن، نمو نه هايي از عذابهايي كه در طول تاريخ دامنگير برخي از افراد و اقوام شده است و هچنين نقدها و شبهاتي كه از سوي برخي بر نظام كيفري اسلام اعم از تشريعي و تكويني وارد شده است را بررسي و تبيين كنيم، اين پژوهش با تكيه بر روايات معصومين( عليهم السلام) و آيات قرآن مجيد و نظرات مفسرين قرآن صورت گرفته است و مشتمل بر ۴ فصل است كه هر فصل داراي دو گفتار مي باشد.
درفصل اول در طي دو گفتار به كليات تحقيق و مففهوم شناسي عناوين مرتبط ودر فصل دوم نيز طي دو گفتار به مصاديق كيفرهاي دنيوي تشريعي و تكويني و در فصل سوم و چهارم در طي دو گفتاربه فلسفه اين كيفرها و پاسخ به شيهات مرتبط مي پردازيم.
- : سطح3
- : تفسير و علوم قرآن
- : قم
- : قم
- : قم - قم - مرکز آموزش های غیرحضوری