آثار تربيتي تفكر از منظر آيات و روايات
چكيده
قرآن كريم درآيات متعدد باتعابير متنوع به گونه اي انسان را دعوت به تفكر و تعقل مي كند و به سوي آن سوق مي دهد كه اگر ابعاد اين مطلب به خوبي بررسي شود معلوم مي گردد كه طلب دانش ،تعقل و خرد ورزي تا چه ميزان مورد اهتمام اسلام است.
موضوع تحقيق حاضر بررسي جايگاه تفكر و تعقل در قران كريم و نهج البلاغه و بررسي آثار تربيتي آن در ابعاد بينشي،گرايشي و كنشي و رفتار است وبا هدف آشنايي و توجه به اين مرنبه و جايگاه در جهت وصول به كاركرده هاي ارزشمند آن در عرصه حيات علمي و عملي مي باشد.
ضرورت اين پژوهش آشنايي با مواضع قران و سنت در مورد جايگاه و اهميت تعقل و انديشه ورزي در ساحت هاي مورد نظر آيات و روايات و بهره مندي از آثار گرانبار آن در حيات علمي و عملي قراني است و دست آورد اين پژوهش نيز وقوف تفضلي به همين مواضع وحياني است كه در فصول و گفتار ها در حد توان صاحب قلم تجلي يافته است.
اين پزوهش بنا دارد با شيوه توصيفي –تحليلي پردازشي داده و ابزار كتابخانه اي تهيه و گرد آوري اطلاعات به اين سوال پاسخ دهدكه ماهيت و حقيقت تفكر و تعقل در قران و نهج البلاغه چيست و از چه آثار تربيتي برخوردار است.
كليد واژه ها: حقيقت تفكر، قران وآثار تربيتي تفكروتعقل .تفكر و تعقل در بعد بينشي ،تفكر وتعقل در بعد گرايشي و رفتاري
- : سطح3
- : تفسير و علوم قرآن
- : قم
- : قم
- : قم - قم - مرکز آموزش های غیرحضوری