بررسي ادله شرطيت و عدم شرطيت كفائت مالي در نكاح از منظر فقه اماميه
چكيده:
نكاح براي حفظ نسل آينده و رسيدن به آرامش و تربيت انسان كامل و تدام زندگي ضرورت دارد. اين امر مهم بعد از تشكيل خانواده بايد استوارتر باشد و تا به اين اهداف عالي برسد؛ علاوه بر كفو بودن زوجين در اسلام وايمان كه مورد تاييد فقهاي شيعه است، اما برخي از فقهاء كفائت مالي زوج در نكاح هم بعنوان مصداقي از كفائت بيان نموده اند؛ يعني زوج بايد توانايي تامين مخارج و مايحتاج ضروري زوجه را داشته باشد تا عقد نكاح صحت داشته باشد. بر اساس نظر مشهور فقهاء ادله آمره به نكاح وسهل گرفتنش بعنوان امر مستحب موكد ودرنظر گرفتن دين وخلق زوج،مي تواند عدم شرطيت كفائت مالي رابدنبال داشته باشد حال باتوجه به اينكه مشهور واكثر فقها فقط اسلام وايمان را اشتراط كرده اند وبرخي ديگر از فقها علاوه براينها كفائت مالي زوج را شرط دانسته اند با اين اختلاف نظرها بين فقها اين پژوهش به صورت تحقيق كتابخانه اي و با مراجعه به منابع شيعه در قالب سه فصل تدوين شده است و در آن ادله شرطيت كفائت مالي زوج در نكاح و عدم آن مورد بررسي قرار گرفته است وسعي شده است ابتدا كلياتي درباره ي معنا ومفهوم شرط ، كفائت ونكاح ارائه و با شناختن اين مقوله ها به بررسي نظرات فقهاي شيعه درمورد كفائت مالي زوج پرداخته است.سپس ادله قائلين به شرطيت كفائت مالي زوج در نكاح از جمله آيات و روايات و استدلال به قواعد فقهي مانند قاعده ي لاضرر و قاعده لاحرج و ادله ي عرفي و عقلي ارائه گرديده است كه همه داراي اشكال است ووجه استدلال ناتمام ومورد قبول نيستند و اينكه كفائت مالي نه تنها در ابتداي نكاح وحتي بقاءا هم بنابر دلايلي كه اورده مي شود شرط نيست .در ادامه نظرات ديگر فقها كه عدم شرطيت راقائل هستندبيان مي شود واگر زوج توانايي پرداخت نفقه را نداشته باشدعقد برصحت خود باقي است. هدف دراين پژوهش ارائه ي دلايل فقها براساس نظراتشان كه كفائت مالي شرط است يا نه؟ بوده و يافته هاي پژوهش نظر مشهور و برخي فقها كه قائل به عدم شرطيت كفائت مالي زوج بودندرا ثابت مي كند و اينكه اسلام و ايمان فقط شرط در كفائت هستندبنابر آيات و روايات اگر زوج كفائت مالي نداشت، عقد صحيح است.
- : سطح3
- : فقه و اصول
- : قم
- : قم
- : قم - قم - مرکز آموزش های غیرحضوری