معنا شناسي واژه "حمل" در قرآن و كاربرد استعاري آن
چكيده
شناسايي دقيق و درست هر متني وابسته به شناخت جزييات و واژگان آن متن است و قرآن كريم از اين موضوع مستثني نيست، در اين تحقيق كه عبارت است از معناشناسي واژه حمل در قرآن كريم به شناسايي كلمه حمل از نظر لغوي و اصطلاحي با توجه به بررسي تمامي واژگان حمل در سراسر قرآن و با عنايت به جانشينها و مقابل ها و نيز با توجه به همنشينهاي اين كلمه در قرآن پرداخته شده است، واژه حمل و مشتقات آن در سراسر قرآن در 50 آيه و 64 بار تكرار شده است و در همه موارد غير از يك مورد خاص عبارت است از جابجايي چيزي از مكاني به مكان ديگر و اينكه به معناي ديگري استعمال شده است در حقيقت معاني ديگر از همين معناي اصلي گرفته شده اند، مثلا تكليف و يا مسيوليت گويا باري بر عهده شخص است كه بايد آن را انجام دهد و نيز كساني كه وزر و وبال گناه و ظلم بر گردن آنهاست كساني هستند كه بار بدي را از اين دنيا به آن دنيا حمل كردهاند و اين بار در آن سرا بر گردن آنهاست و ملايكهاي كه حامل عرشاند يعني دستورات الهي را كه چون بار بر عهده آنهاست اطاعت ميكنند و نيز موارد ديگر كه از همين قبيل اند.واژه ركب و متعدي ذهب و جاء جانشين نسبي حمل هستند و نيز واژگان وضع و فرش و فصل به عنوان مقابل نسبي با واژه حمل معرفي ميگردند و همنشينهاي حمل عرش، فصل، وضع، وزر (اوزار) و موارد متعدد ديگر ميباشند.
- : سطح3
- : تفسير و علوم قرآن
- : تهران
- : تهران
- : تهران - تهران - مرکز تخصصی حضرت فاطمه «علیها السلام»