حكم فقهي مدلينگ بر مبناي آموزه هاي فقه اماميه

شناسه محتوا : 36874

1401/03/19

تعداد بازدید : 410

امروزه حرفه مدلينگ وارد صنعت تبليغات شده است. توليد كنندگان با استفاده از آن به تبليغ محصولات خود به جهت فروش بيشتر مي پردازند. افرادي كه مي خواهند وارد اين حوزه شوند ابتدا بايد به صورت دقيق با محدوده حجاب و وظايف شرعي خود آشنا باشند سپس انواع مدلينگ را بشناسند و درخواست ها و اهداف صنعت مدلينگ را مطالعه كنند توجه كنند كه آيا درخواست هاي اين صنعت در چارچوب موازين فقه اماميه است يا نه؟ در اين تحقيق تلاش شده است تا آشنايي كلي به انواع مدلينگ به مخاطبان داده شود، محدوده حجاب مشخص گردد و سپس حكم آن گفته شود و دستاورد پژوهش حاضر بيانگر اين است كه مدل شدن براي مردان و كودكان با رعايت موازين شرعي جايز است به عبارت ديگر حجاب و پوششي كه اسلام براي مردان واجب نموده آسانتر از حجابي است كه براي زنان معين كرده است لذا در مورد مردان بحث راحت تر است. اما حكم مدلينگ در مورد بانوان، از آن جا كه آنان بدون آشكار كردن زينت هايشان ورفتار ظاهري زنانه نمي توانند به تبليغ كالا بپردازند در مواردي كه زمينه ساز ريبه و گناه باشد حرام است اما با رعايت آموزه هاي فقه اماميه جايز خواهد بود لذا در مورد زنان نياز به دقت و توجه زيادي است و نتيجه اي كه از مدلينگ بودن زنان ميگيريم اين است كه هميشه بايد به نوع پوشش خود دقت كنند تا بدن نما، نازك، براق و جذاب نباشد، از ابزار هايي كه زينت محسوب ميشوند استفاده نكند، نوع حركت، رفتار آن ها تحريك آميز نباشد، در اين صورت تبليغ كالا توسط آن ها در مقابل نامحرمان يا چاپ عكسشان در مجلات جايز است.
پدیدآورندگان
  • : سطح3
  • : فقه و اصول
  • : آذربایجان شرقی
  • : تبریز
  • : آذربایجان شرقی - تبریز - مؤسسه آموزش عالی حوزوی الزهراء «علیها السلام»