بررسي ضرورت وجود هادي در همه اقوام از منظر فريقين( المنار، كبير-الميزان و تسنيم)
براساس آيات قرآن كريم، وجود هادي در همه جوامع يك اصل مسلم قرآني است كه در آيات متعدد از آن بحث شده است. علاوه بر اين در برخي از آيات ضرورت هادي در هر قوم و ملّتي به تصريح بيان گرديده است و با توجه به اينكه در طول تاريخ زندگي بشر انبياء زيادي بودهاند كه تنها نام ۲۵ تن از آنان در قرآن آمده، ولي اين قدر متيقن است كه هيچ امتي بدون نذير نبوده است. از اين آيه قاعده كلي استنباط مي-شود كه هيچ امتي بدون نذير نيست؛ و در آيه «... انما انت منذر ولكل قوم هاد»؛ اين مطلب به صراحت بيان شده است.در تببين مراد از هادي در تفاسير شيعه و اهل سنت سخن بسيار آمده است ولي قدر مسلم مراد از هادي در آيات قرآن علي بنابيطالب و فرزندان معصوم اوست و بقيه موارد و مصاديق قطعي نيست.
در اين پژوهش، كه به روش توصيفي و تحليلي انجام شده است، ديدگاه چهار تن از مفسران بزرگ شيعي و اهل سنت در باب ضرورت وجود هادي در همه اقوام مورد بررسي قرار گرفته است. اگرچه آنها در برخي موارد با يكديگر اختلافنظر دارند، اما در ضرورت وجود هادي هم عقيده هستند .
براساس آيات قرآن كريم، وجود هادي در همه جوامع يك اصل مسلم قرآني است كه در آيات متعدد از آن بحث شده است. علاوه بر اين در برخي از آيات ضرورت هادي در هر قوم و ملّتي به تصريح بيان گرديده است و با توجه به اينكه در طول تاريخ زندگي بشر انبياء زيادي بودهاند كه تنها نام ۲۵ تن از آنان در قرآن آمده، ولي اين قدر متيقن است كه هيچ امتي بدون نذير نبوده است. از اين آيه قاعده كلي استنباط مي-شود كه هيچ امتي بدون نذير نيست؛ و در آيه «... انما انت منذر ولكل قوم هاد»؛ اين مطلب به صراحت بيان شده است.در تببين مراد از هادي در تفاسير شيعه و اهل سنت سخن بسيار آمده است ولي قدر مسلم مراد از هادي در آيات قرآن علي بنابيطالب و فرزندان معصوم اوست و بقيه موارد و مصاديق قطعي نيست.
در اين پژوهش، كه به روش توصيفي و تحليلي انجام شده است، ديدگاه چهار تن از مفسران بزرگ شيعي و اهل سنت در باب ضرورت وجود هادي در همه اقوام مورد بررسي قرار گرفته است. اگرچه آنها در برخي موارد با يكديگر اختلافنظر دارند، اما در ضرورت وجود هادي هم عقيده هستند .
- : سطح3
- : تفسير و علوم قرآن
- : سمنان
- : دامغان
- : سمنان - دامغان - مؤسسه آموزش عالی حوزوی فاطمیه