«اصول و مباني نظام احسن از منظر ملاصدرا و فخر رازي»
نوشتار پيش رو مشتمل بر چهارفصل به بررسي اصول و مباني نظام احسن از منظر ملاصدرا و فخر رازي مي پردازد.
پژوهشگر فصل اول را به مسائل كليات و مفهوم شناسي اختصاص داده و در فصل دوم و سوم به ترتيب مباني و ادله ي قائلان و منكران اين نظريه اعم از مباني نقلي و عقلي و همچنين براهين- را مورد بحث قرار مي دهد.البته از آن جايي كه مبناي اين نوشتار تكيه بر بررسي فلسفي و كلامي آراء قائلان و منكران اين نظريه و به خصوص نظريات ملاصدرا و فخر رازي دارد لذا نگاه به مباني نقلي آنها فقط از باب اشاره به نقطه نظرات اين دانشمندان است كه نگاهي گذرا در آنها براي اين نوشتار كافي مي نماياند. افزون بر اين كه روشن است كه بررسي احسن بودن نظام هستي -چه در قالب اعتقاد به آن و چه در قالب انكار آن- ملازمتي تنگاتنگ با مسئله شرور دارد، و همين پژوهشگر را بر آن مي دارد كه در فصل دوم اين موضوع را در حد پاسخ به شبهات و در فصل سوم از باب بررسي ادله، مورد فحص و پژوهش قرار دهد. روند بحث در فصل چهارم نيز به پيگيري، مقايسه و ارزيابي ادله و مباني هر دو دانشمند در نظريه نظام احسن مي پردازد تا نتيجه، پذيرش نظريه برحق- يعني اعتقاد به احسن بودن نظام عالم هستي- باشد.
- : سطح3
- : كلام اسلامي
- : تهران
- : تهران
- : تهران - تهران - مؤسسه آموزش عالی حوزوی قاسمبنالحسن«علیهالسلام»