آهن در قرآن و روايات
خداوند از ميان تمامي عناصر و فلزات آنچنان به مسأله آهن، صلابت، استحكام و منافع فراوان آن عنايت ويژه داشته كه پنجاه و هفتمين سوره از قرآن را به نام حديد نامگذاري كرده است؛ كه اهميت و ضرورت آن را در زندگي، از آموزه هاي وحياني و روايي، با عنوان پيدايش و انزال آهن، منافع، كاربردها و احكام آهن مي توان استخراج نمود و به اين نتايج دست يافت كه كلمه حديد پنج بار در قرآن آمده كه در چهار مورد به معناي آهن و در يك مورد به معناي تيز بيان گرديده است و ديدگاه قرآن و روايات در خصوص پيدايش و معاني انزال آهن، آفريدن، الهام صنعت آهن به بشر، فرود آمدن آن از كوهها، نزول آهن به همراه حضرت آدم- عليه السلام- و نزول آهن از آسمان مي باشد و استحكام، صلابت و منافع دنيوي مثبت آن سبب شده تا از كاربردي ترين عناصر در عرصه فناوري هاي نوين و عامل مهم رشد و توسعه صنعتي و اقتصادي، اجتماعي و عدالت خواهانه و نيز وسيله اي براي آزمودن بندگان، ابزار عبرت عقيل و آيندگان از فرعون، وسيله رسوايي قوم موسي(عليه السلام)، داروي شفابخش جهت درمان تب، ابراي براي ختنه و سنجش وزن و ... به شمار آيد. از ديگر منافع بيشمار دنيوي مثبت آهن به ضمانتامام رضا(ع) با آهن، نرم شدن آهن در دستان حضرت علي(عليه السلام)، آسمان دوم، فيذوم به رنگ آهن، ابزاري بر تشبيه و توصيف خلوص آن و نيز مؤمن، پاسخ قرآن به شبهه منكران معاد با آهن و ... مي توان اشاره نمود. آهن علاوه بر كاربرد دنيوي مثبت، كاربرد دنيوي و اخروي منفي هم دارد كه شكنجه جرجيس پيامبر با آهن و ابزار كيفر از جمله آنهاست. بر اين فلز در ابواب مختلف فقهي از قبيل طهارت، صلات، خمس، ذباحه و ... احكامي نيز مترتب است.
- : سطح3
- : تفسير و علوم قرآن
- : قم
- : قم
- : قم - قم - مرکز آموزش های غیر حضوری - سطح سه