راهکارهای ارتقائ جایگاه نمازدربین جوانان ازمنظر آیات و روایات
از آنجا كه نماز كليد قبولي يا رد اعمال ديگر است و با توجه به آثاري كه از خود در شخص و جامعه به جا مي گذارد و به عنوان يكي از فروعات دين بر هر مسلماني واجب عيني است پس در ارتقاء جايگاه آن نياز به راهكارهايي است كه مطابق طبع و فطرت مخاطبين از جمله جوانان باشد . اين پژوهش پس از كليات ،به مهمترين عوامل اقبال مانند صبروايمان به غيب و موانع اقبال جوانان مانند ضعف اعتقادات و ضعف اراده پرداخته است تا متصديان، با آن اشنا شوند و بعد ازآن براي تقويت عقايد ، به راهكارهاي اعتقادي – معرفتي ارتقاي جايگاه نماز در جوان پرداخته شده است كه در آن به نقش خداشناسي و بيان چند آثار برجسته جمعي و فردي مانند ايمان و گذشت ،انسان شناسي در عبادت و كمال انساني و در نهايت به نقش معادشناسي و تأثيراتي كه از خود به جا مي گذارد مانند تغيير بينش و تقواي الهي اشاراتي شده است.
بعد از تقويت عقايد ،به راهكارهاي عملي ارتقاي جايگاه نماز پرداخته و خانواده را درپنج مسير، هدايت مي كند .در قدم اول بايد اصول سيزده گانه دعوت رعايت شود سپس خانواده به ارائه دلايل نماز خواندن با سند و مدرك بپردازد و از طرفي ، جوان خود را به آثار مخرب و منفي ناشي از ترك يا سهل انگاري در نماز آشنا كند تا شايد بتواند نفس سركش اماره را مهار كند و در مرحله بعد براي جوان خود به بيان نقش نماز در رفع بيماري هاي رواني از جمله اضطراب و استرس ،افسردگي و عدم اعتماد به نفس كه دامنگيرانسانهاي عصر حاضر است بپردازد و در قدم آخر به ايجاد و تقويت حضور قلب در جوان بپردازد . سپس به عوامل ديگري به نام عوامل محيطي كه شامل مساجد و ائمه جماعات ، دوستان و اساتيد و فضاي حاكم بر مدارس و دانشگاهها و همچنين دولت و مسئولين، كه تأثيرات كمتري نسبت به خانواده بر جوانان دارد پرداخته شده است.
در نگاهي كلي ،آشكار مي شود كه كار خانواده در اين ارتقاء بسيار خطير و سنگين است و غفلت از آن باعث وارد شدن ضربات مهلك و جبران ناپذيري بر جسم و روح جوان مي شود .
- : سطح3
- : تفسير و علوم قرآن
- : گلستان
- : گرگان
- : گلستان - گرگان - مؤسسه آموزش عالی حوزوی الزهرا«س» - سطح سه