نقد نظريه اومانيسم نسبت به انسان از ديدگاه قرآن

شناسه محتوا : 28741

1397/08/27

تعداد بازدید : 306

شناخت انسان دو ويژگي هاي ممتاز نهفته در ابعاد وجودي اش اهميت فراواني دارد و دانشمندان بسياري را در رشته هاي گوناگون علمي به خود مشغول ساخته است؛ انسان پژوهان بر اين نكته تاكيد دارند كه ابزارهاي عادي شناخت بشر از پاسخ گويي صحيح و كامل بسياري از پرسش هاي مهم درباره انسان ناتوانند از اين رو، امروزه از «انسان موجود ناشناخته» «بحران انسان شناسي» و مانند آن سخن مي گويند بر اين اساس است كه مي بينيم درباره انسان، نظريه هاي متفاوت و بلكه متضادي ارائه كرده اند؛ زيرا يك نظريه مي گويد: انسان سرشت اهريمني دارد نظريه ديگر انسان را موجودي معرفي مي كند كه فقط در جهت منافع خود حركت مي كند. يا فقط در پي لذت جويي است اين گونه اظهار نظرهاي متضاد درباره انسان از سوي مكاتب بشري دانشمندان به ويژه غربي كه افزون از شمار است. دو واقعيت را درباره انسان نشان مي دهد: نخست آن كه انسان موجودي بسيار پيچيده اي است به طوري كه اگر او را «مجهول ترين پديده هستي» از ميان موجودات ممكن بناميم به گزاف سخن نگفته ايم. به همين دليل شناخت او كاري بسيار دشوار، بلكه به طريق عادي ناممكن است دوم آن كه چنان كه مشاهده كرديم مكاتب بشري و دانشمندان علوم، زبان به اعتراف گشوده و ناتواني خويش را از شناخت ابعاد وجودي انسان واژه هاي نهفته در نهاد او ابراز داشته اند از اين رو، چاره اي جز آن نيست، جز آن كه در شناخت انسان و ابعاد گوناگون وجود او اسرار وجودي اش از مبداء آفرينش و منشاء پيدايش او كمك بجويم و به همين منظور دست نياز به سوي وحي اللهي دراز كنيم زيرا تنها آفريننده خود انسان است كه شناخت دقيق و كامل از ابعاد وجودي او دارد و در راستاي اين ابعاد مي تواند بهترين راه و روش زندگي را براي وي ترسيم كند.
پدیدآورندگان
  • : سطح3
  • : تفسير و علوم قرآن
  • : خوزستان
  • : بندرامام خميني
  • : امام‌خميني«ره»