مقام ابراهیم (ع) از منظر فقه فریقین

شناسه محتوا : 26583

1397/04/07

تعداد بازدید : 210

حج يكي از احكام مهم اسلام است كه حاوي اركان و واجبات متعدد مي¬باشد. يك مسأله با اهميت وجود مقام ابراهيم است كه با برخي واجبات ارتباط مستقيم دارد. در اين تحقيق به مقوله مقام ابراهيم(ع) پرداخته شده است. پژوهش پيش رو در سه بخش تنظيم شده: در مقدمه بحث به اهتمام قرآن و روايات به مسأله حج تبيين شده. پس از مقدمه در فصل اول از بخش اول، به كليات پرداخته شده و در فصل دوم همان بخش به تعريف مفاهيم حج، مقام ابراهيم، نماز طواف، مطاف، مصلا و فريقين، از منظر لغويين و معناي اصطلاحي آن در فقه شيعه و عامه پرداخته است. در بخش دوم كه در سه فصل تدوين شده، به نماز طواف و محدوده¬ي طواف، وجوب نماز طواف، فوريت آن در فقه شيعه و عامه پرداخته و هم چنين ادله¬ي آنان را بررسي كرده. بخش پاياني تحقيق(بخش سوم) در حقيقت دربرگيرنده¬ي عنوان اصلي پايان نامه است از اين رو تمام مباحث قبل به عنوان مباحث زمينه¬ساز لازم و ضروري مي¬باشد و نقش مقام در طواف و نماز طواف در اين بخش تبين شده و حكم جابجايي مقام نيز مورد بررسي قرار گرفته است. 1- روش اجرايي استفاده از روش كتابخانه¬اي و كتب معتبر و منابع فقهي حديثي دست اول شيعه و عامه، 2- هدف از تحقيق پاسخگويي به نيازهاي فقهي و مسائل مستحدثه، 3- نتيجه¬اي كه از اين پژوهش بدست آمد مقام ابراهيم در طواف نقش ندارد اما در نماز طواف در فقهه شيعه نقش دارد، 4-همگي فقهاء شيعه نماز طواف را واجب مي¬دانند اما در فقه عامه بر اصل وجوب نماز طواف اختلاف دارند.
پدیدآورندگان
  • : سطح3
  • : فقه و اصول
  • : تهران
  • : تهران
  • : قبا