علم غيب و اخبار به آن در منابع فريقين
غيب از نگاه مفسران فريقين چيزي است كه با حواس ظاهري قابل درك نيست و اطلاعات غيبي ، اطلاعاتي هستند كه از طريق حواس بدست نيامده باشند. در قرآن كريم آيات مختلفي در زمينه علم غيب وجود دارد : گروهي از آيات ، علم غيب را براي خدا اثبات مي كند بدون اينكه نظر به اثبات يا نفي آن از ديگران داشته باشد .گروه ديگر ، علم غيب را محدود به حريم خدا و از ديگران نفي ميكند . گروه سوم علم غيب را براي غير خدا هم اثبات مي كند.با جمع بندي و بررسي آيات مي توان گفت كه غيب بطور كلي به غيب مطلق و غيب نسبي تقسيم مي گردد. علم غيب اصالتاً و بالذات مال خداست و به هر كس كه بخواهد تعليم مي دهد و آياتي كه علم غيب را براي انبياء و پيامبران و امامان اثبات مي كند ، علمي است كه توسط تعليم الهي انجام مي گيرد.
در باب روايات نيز در برخي ازآنان علم غيب منحصر به خداوند دانسته شده است ودر برخي ديگردلالت بر بهره مندي انبياء و امامان از اين علم دارند، بدين سبب تلقي متفكران اسلامي از اين آيات و روايات دو ديدگاه متفاوت را باعث شده است. ديدگاه رايج ميان اهل سنت، انحصار علم غيب در خداوند متعال است. در اين ميان برخي راه افراط را پيموده و هر گونه قائل شدن علم غيب براي غير خدا را شرك دانسته اند،در حاليكه علماي شيعه غالباً علم غيب را براي انبياء و ائمه ثابت دانسته و به آيات و روايات براين مدعي استدلال نموده اند.
در مورد اخبار غيبي كه در قرآن آمده است و اينكه بر معجزه بودن قرآن دلالت دارد يا نه بين علماي فريقين نظر واحدي وجود ندارد ولي انديشمندان شيعه و سني اين اخبار را به سه دسته اخبار از گذشته، حال وآينده تقسيم بندي نموده اند.
اعتقاد به غيب يعني اعتقاد به خدا، وحي ، فرشتگان، قيامت و...كه تاثير بسزايي در زندگي انسان داردوباعث تقويت رابطه توحيدي انسان با خدامي گردد . در سيره امامان معصوم (عليهم السلام) مخصوصاًامام عسكري(عليه السلام) براي جلب نظر مخالفان و همچنين تقويت ايمان شيعيان، آن حضرت از اخبار غيبي به صورت گسترده استفاده مي نمودند.
كليد واژه ها: علم غيب،اِخبار از غيب ،غيب مطلق ، غيب نسبي ، منابع تفسيري ، فريقين
- : سطح3
- : تفسير و علوم قرآن
- : تهران
- : تهران
- : كوثر