اهداف حکومت انبیاء در قرآن
تعداد كلمات چكيده 308
چكيده
حكومت به معنا نفس عمل– فرمان روايي– حكومت وراهبردي وبه معناي رژيم سياسي– يا مجموعه اي از افراد ونهاد فرمانروايي كه قوانين آمرانه را در جامعه وضع و باپشتوانه قدرت در برتري كه در اختيار دارد به اجرا در مي اورند
تشكيل حكومت و به عهده گرفتن زمام اداره امور جامعه از مواردى است كه علاوه بر هدايت و نجات انسانها، نقش قابل تأمّلى را در جهت حفظ آيات الهى و آرمانهاى جامعه ايفا مىكند. از اين رو در طول تاريخ، انبيا براي تشكيل حكومت و دولت اسلامي اقدام نموده اند انديشه حكومت، براساس آيات قران كريم و رهنمودهاي انبياء، دلالت بر احساس فطري بشر در تشكيل دولت دارد. طبيعي است كه اسلام براي فعليت بخشيدن به اهداف عالي خويش در زمينه هاي سياسي، اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي و حتي عبادي، نيازمند وجود حكومت است. سنت و رويه انبياء و حتي پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله دليل بر لزوم تشكيل حكومت است.
وجود حكومت به عنوان ضرورتي اجتماعي ابتدا از منظر عقل وسپس با استناد به ايات قران كريم با توجه نگرش سياسي و اجتماعي قرآن مورد بررسي قرار گرفته كه از ديدگاه قران برقراري و تشكيل حكومت امري فطري است كه با اجراي احكام و ماهيت احكام و قوانين اسلامي و اهداف حكومت انبياء تلازم عقلي دارد.ويكي از مهمترين مسايل مربوط به حكومت تشخيص وتبين اهداف حكومت مي باشد
كه پيامبران بزرگ از حكومت دو هدف داشتند يك هدف مادي كه جز اهداف متوسط بود وديگري هدف معنوي كه جز اهداف عالي بيان گرديده. پس ميتوان گفت، خدا باوري و حق محوري روح حاكم بر سياست ديني در اسلام است. براساس خدا باوري و در چارچوب حق مداري و عدالتورزي، تأمين رفاه مادي، كرامت و آزادي انسان از اهداف مادي حكومت اسلامي است و هدايت و سعادتمندي نهايي انسان، در زمرة اهداف معنوي حكومت اسلامي قرار دارد.
كليد واژها: حكومت – انبيا – اهداف مادي – اهداف معنوي
- : سطح3
- : تفسير و علوم قرآن
- : آذربايجان شرقي
- : تبريز
- : الزهرا«س»