روش هاي تربيت اخلاقي نوجوان در قرآن و نهج البلاغه

شناسه محتوا : 24261

1396/05/01

تعداد بازدید : 396

تربيت¬اخلاقي هدف قرآن¬كريم و همه انبيا و امامان معصوم (عليهم السلام) است. در دنياي امروز كه با پيشرفت تكنولوژي و فروريختن مرزهاي فرهنگي و اجتماعي؛ زندگي انسان امروزي به ويژه نوجوانان را با چالش هاي فراواني روبه رو ساخته است. تربيت¬اخلاقي در دوران نوجواني از اهميت ويژه اي برخوردار است، مهم تر اين كه درقرآن كريم و نهج البلاغه روش هايي براي تربيت اخلاقي وجود دارد؛ با ارائه اين روش ها مي توان فضائل فراموش شده اخلاقي را روشمند احيا نمود؛ از طريق آن افراد خانواده و نسل نوجوان جامعه را از آسيب هاي رذائل اخلاقي دوركرد. از طرفي روش هاي تربيت¬اخلاقي در قرآن¬كريم به صورت كلي بيان شده است؛ تطبيق اين روش¬ها با گروه سني نوجوان قبل از هرچيز نياز به شناخت ويژگي هاي جسمي، عاطفي، شخصيتي، اجتماعي، ذهني شناختي و ديني ارزشي او دارد. در اين تحقيق با استفاده از روش توصيفي- تحليلي روش هايي كه با تأمل در آيات قرآن كريم و نهج البلاغه براي تربيت اخلاقي نوجوان مي توان ملاحظه نمود. از قبيل؛ روش الگويي، محبت، موعظه، عبرت، توبه، تشويق و تنبيه، تغافل، تذكر، دعا و توسل و روش نامه كه تنها در نهج البلاغه قابل دسترسي است. روش دعا و توسل و نامه تاكنون بررسي نشده است. در نتيجه وجود اين روش ها و استفاده مناسب از آن ها در تربيت اخلاقي نسل نوجوان امروز موضوعي است كه قرآن كريم و اميرالمؤمنين حضرت علي (عليه السلام) به آن پرداخته است تا او را به جايگاه اخلاقي و ارزشي خود برساند.
پدیدآورندگان
  • : سطح3
  • : تفسير و علوم قرآن
  • : قم
  • : قم
  • : مركز آموزش‌هاي غيرحضوري