تحليل و بررسي فلسفه نبوت در مكتب اهل بيت(عليهم السلام)

شناسه محتوا : 23665

1395/08/02

تعداد بازدید : 371

خداوند براي انسان تمام زمينه¬هاي رشد و كمال را فرو فرستاده، تا بشر بتواند به وسيله پيروي از فرستادگان الهي به مقام خليفه اللهي برسد. اما بحث از ضرورت بعثت، مسأله¬اي است كه از دير¬باز مورد مناقشه قرار گرفته، به طوري كه گروه¬هايي همانند براهمه و عده¬اي از غرب تنها عقل را براي به سعادت رساندن بشر كافي دانسته و وجود انبياء الهي را بيهوده برشمرده¬اند، و اشاعره نيز به جهت عدمِ قبولِ حُسن و قُبح عقلي منكر ضرورت بعثت شده و آن را تنها جايز مي¬دانند. اما گروه¬هاي مختلفي از جمله متكلمين معتزلي، ماتريدي و اماميه كه قائل به حسن و قبح عقلي مي¬باشند به چنين شبهاتي پاسخ داده و وجود انبياء را لطف خداوند حكيم به بندگان دانسته¬اند، اما رجوع به ديدگاه جامع و كامل اهل¬بيت كه وارثان علم و مفسران تعاليم انبياء از ديد شيعه و سُنّي هستند، مي¬تواند راهگشا به سمت هدايت باشد. اهل¬بيت ضرورت بعثت انبياء را اثبات مي¬نمايند، چرا كه وجود خداوند را امري مسلّم دانسته و ارتباط او با خلق را واجب، اما چون انسان مادي را قادر به رؤيت خداوند نمي¬دانند وجود انبياء را در بين بشر ضروري بيان مي¬كنند، تا خداوند حكيم از طريق آنان با خلق ارتباط برقرار نمايد و به راه راست هدايت كند. ايشان بعد از بيان ضرورت بعثت، فلسفه و علت وجوب وجود انبياء را موارد گوناگوني معرفي مي¬نمايند، كه در دو حوزه فردي و اجتماعي مي¬توان سامان داد. در حوزه فردي به وفاداري به پيمان فطرت، هدايت به راه صحيح و غيره اشاره مي¬نمايند و در حوزه اجتماعي به تثبيت توحيد و اجتناب از طاغوت، اصلاح جامعه و غيره اشاره نموده¬اند. البته بايد دانست پيروي از آموزه¬هاي انبياء سبب فلاح و رستگاري بشر در گذشته، حال و آينده مي¬گردد، چرا كه فطرت بشر با گذشت زمان تغيير نخواهد كرد.
پدیدآورندگان
  • : سطح3
  • : كلام اسلامي
  • : تهران
  • : تهران
  • : قاسم‌بن‌الحسن«ع»