واقع گرايي قصص قرآن
چكيده
به دنبال آنكه عدهاي از نوانديشان در عرصه قرآن، برآن شدند تا با انگيزه دفاع از ساحت آيات الهي در مقابل برخي شبهات، قائل به نگاه خاصِّ ادبي، در نقل داستانهاي اين كتاب الهي شده و به دنبال آن واقعنمايي اين داستانها را انكار كنند. عدهاي از دلسوزان و مدافعان حريم وحي نيز، در پاسخ به شبهات اين گروه، به دفاع پرداخته و سعي در اثبات واقعنمايي قصص قرآني كردند. از جملهيِ اين نوانديشان، جناب «محمد احمد خلف الله» است كه، با تبعيت از مكتب فكري استادش «امين خولي»، با تقسيم داستانهاي قرآن به سه نوع اسطورهاي، تمثيلي و تاريخي سعي دارد تا با فنّي و ادبي قلمداد كردن اين داستانها، عنصر خيال را در آنها جاري كرده و قائل به غير واقعنمايي اين داستانها گردد.
رساله حاضر با هدف دفاع از ساحت وحي الهي، در قالب قصص قرآني، به دنبال آن است تا ضمن تبيين و بررسي ديدگاه موافقان ومخالفان، نظراتي كه در اين زمينه بيان شده وسپس عواملي كه منجربه انگاره غير واقع نما مي گردد را مورد بررسي وبه آنها پاسخ داده و به دنبال آن با استفاده از ادله عقلي ونقلي، بطلان اين انديشه را به اثبات رساند.
پس خصوصيات قرآن واهداف بلند الهي از نقل اين داستانها و همچنين اكتشافات بيروني و آثار به دست آمده از حفّاريهاي باستانشناسي در مناطق مختلفِ وقوع قصص، همگي تحقق خارجي اين رخدادها را اثبات مينمايد
- : سطح3
- : تفسير و علوم قرآن
- : قم
- : قم
- : معصوميه