روش های آموزش فلسفه اسلامی به کودکان
چكيده :
مهارتهاي تفكر تأثيرات شگرفي بر بهبود زندگي افراد خواهد داشت لذا آشنايي با فلسفه اسلامي كه منبعي غني از مفاهيم مؤثر در هستي شناسي كودك مي باشد؛ او را به سطح بالاتري از خردورزي راهنمايي خواهد نمود و از آنجا كه كودكان امروز ما آينده سازان تمدن نوين اسلامي خواهند بود بايد متعهدتر،خردمندتر و داناتر از بقيه نسلها آموزش ببينند.
با توجه به تقسيم بندي¬اي كه از فلسفه اسلامي ارائه شده است؛ كودك قادر خواهد بود در پنج حوزه¬ي، معرفت شناسي، هستي شناسي، جهان شناسي، خداشناسي و انسان شناسي اطلاعاتي را بدست بياورد كه تاكنون تجربه نكرده است ؛اين مُدل آموزشي اورا با دنيا و تفكري جديد آشنا مي سازد. كودك در اين مسير تلاش مي كند كه ادراكات حسي خود را تقويت كرده و رسيدن به ادراكات عقلي را تمرين نمايد.
از آنجا كه مخاطب اصلي، كودك مي باشد و خود به تنهايي قادر به آموزش و مطالعه اين مباحث نمي باشد، روي سخن اين پژوهش با مربي كارآزموده اي خواهد بود كه مفاهيم بلند فلسفه اسلامي را در قالبي جذاب براي كودكان و به زبانِ آنها بيان نمايد. براي هموار شدن اين مسير، انواع روشهاي آموزش به كودكان بيان شده است؛ تا مربي بداند كه بهترين و جذاب ترين نوع آموزش براي كودكان كداميك مي باشد و بدين نحو با وارد شدن به دنياي كودك، همزبان با او فلسفه را بياموزد و كودك را به فلسفيدن دعوت نمايد.
در فرآيند اين پژوهش روشن خواهد شد كه اگر فلسفه اسلامي را با بياني ساده آموزش دهيم، حتي كودكان را كه در ابتداي راه خردورزي هستند مي توانيم در اين آموزش با دانشمندان همراه ساخته و پايه¬هاي ذهني آنان را به بهترين وجه چينش نماييم.
كليد واژه ها : كودك، فلسفه اسلامي، آموزش، روش، مربي، ادراك حسي، ادراك عقلي
- : سطح3
- : فلسفه اسلامي
- : تهران
- : تهران
- : حضرتفاطمه«س»