تبدیل به احسن در وقف در مذاهب اسلامی

شناسه محتوا : 13217

1394/12/22

تعداد بازدید : 481

چكيده تبديل موقوفه به احسن به معناي تبديل موقوفه به موردي است كه تغيير در متعلق وقف به غرض واقف نزديك تر باشد و مصالح موقوف‌عليهم حفظ گردد . متون ديني و سيره اهل بيت عليهم السلام در شرايط خاص تبديل موقوفه به احسن را منوط به شرط واقف ، حفظ نيت او ، مصلحت موقوف عليهم و بهره برداري بيشتر از منافع موقوفه مي دانند . روش پژوهش توصيفي تحليلي و روش گردآوري اطلاعات به صورت كتابخانه‌اي با هدف پاسخ گويي به اقسام و صور تبديل موقوفه به احسن ، حكم آن در ارتباط با شروط واقف و شرايط موقوف‌عليهم بر اساس كتاب‌هاي فقهي گردآوري شده و به عوامل مشروعيت آن با توجه به متون فقهي پاسخ داده است . صور تبديل همچون ابدال استبدال ، تغيير كاربري ، تغيير نوع بهره برداري و ... در مواردي كه غرض واقف برطرف شدن مشكلات موقوف عليهم باشد منعي درتبديل به احسن آن صور وجود ندارد البته بايد اقرب به غرض واقف بوده و حقوق تمام مستحقان در وقف رعايت شود . فروش موقوفه به عنوان يكي از صور تبديل در صورت انفع بودن جايز نيست اما در موردي كه اختلاف شديد موقوف عليهم موجب تلف اموال و نفوس شود بيع موقوفه جايز خواهد بود . در صورتي كه منافع موقوفه كم شود كارشناسان بايد مصالح موقوف‌عليهم را بررسي نمايند و نسبت به فروش موقوفه يا تبديل آن تصميم‌گيري نمايند . در مواردي كه جهت وقف از بين مي‌رود مصرف نمودن منافع در وجوه برّ بهترين و نزديكترين راه به نظر واقف است . در موردي كه موقوفه به دليل اضطرار ، مصالح و مفاسد اجتماعي نيازمند تبديل به احسن باشد حاكم شرع يا ولي فقيه جامع الشرايط اجازه تصرف در چنين موقوفاتي را با رعايت تمام موازين شرعي و مصالح و مفاسد جامعه به نماينده خود كه در سازمان اوقاف و امور خيريه است مي‌دهد . كليد واژگان : ابدال ، استبدال ، تبديل به احسن ، مذاهب اسلامي
پدیدآورندگان
  • : سطح3
  • : فقه و اصول
  • : البرز
  • : كرج
  • : زينبيه