آسیب های فرهنگی رسانه بر دین مخاطبان و راهکارهای مقابله با آن در آیات و روایات
چكيده
حضور گسترده رسانه هاي جمعي در جهت دهي به افكار عمومي جهان، از واقعيات انكارناپذير مي باشد كه دنياي معاصر را از جهات متعدد تحت تأثير قرار داده است. رسانه هاي گروهي به عنوان وسايل توليدكننده يا انتقال دهنده پيام معمولاً به صورت ديداري، شنيداري و نوشتاري و گاهي نيز تركيبي از آنها درشكل نشريه، كتاب، راديو، تلويزيون و اينترنت، ماهواره و..... عمل مي كنند.
امروزه رسانه ها، تلاش مي كنندتا پيام هاي خود رادر قالب هاي جذاب باشگردهاي تبليغاتي وتوليدات فرهنگي متنوع ازطريق شبكه هاي مختلف در سطح جهان در كنارمحصولاتي چون نوارهاي ويديويي، كاست، عكس، مجله، نرم افزارها وبازي هاي رايانه¬اي و... به صورت گسترده انواعي ازالگوها وقالبهاي رفتاري وهنجارهاي مشخص رابه مخاطبان عرضه مي دارندوتحليل محتوايي اين برنامه هاو توليدات نشان مي¬دهد كه بيش از هر چيز باورها واعتقادات ملي وديني اسيب پذير شده وبرايند اين ارزشها وهنجارها شكل گيري رفتارهاي انحرافي چون پرخاشگري، اشاعه خرافات وبدعت ها، ترويج مد ومدگرايي و... نمودپيدا كرده است.
بنابراين نهادهاي فرهنگي وسياست گذاران رسانه اي ومسئولان تربيتي به ويژه در سطوح مياني و سرپرستي بايستي با جديدترين ابزارها و تكنولوي ارتباط و انتقال فرهنگ آشنا باشند وبا استفاده از آخرين دستاوردهاي تكنولوژي مدرن، ارزش هاي اسلامي وديني خود را در قالب هنرمندانه ترين فيلمها، نمايشنامه ها، رمان ها، كتاب ها، در قالب ساير اثر هنري با كمك از وسايل مناسب تبليغاتي عرضه كنند و آن ها را در جهت توسعه فرهنگ و مقابله با تهاجم رسانه اي بيگانگان به كار بندند
كليدواژه: رسانه، آسيب فرهنگي، دين، مخاطبان، خشونت، قران، حديث.
- : سطح3
- : تفسير و علوم قرآن
- : تهران
- : ري
- : حضرتعبدالعظيم«ع»