نشست علمی پژوهشی مقایسه وحدت اسلامی در دوران پیامبر و انقلاب اسلامی برای طلاب حوزه علمیه الزهراء (سلام الله علیها ) خاش بصورت آنلاین برگزار گردید
در این نشست ، حجه الاسلام باهری به وحدت اسلامی در دوران پیامبر ( صل الله علیه و آله و سلم ) اشاره نمودند و به مقایسه وحدت در دوران پیامبر و انقلاب اسلامی پرداختند .
ایشان ، منظور از وحدت و اخوت اسلامی را وحدت و برادری که در قرآن مجید، سیره نبوی و احادیث آمده دانستند. و فرمودند: «قرآن، اساس و بنیان موجودیت نظام سیاسی در اسلام است که با بیان چگونگی سرنوشت اقوام و ملتهای گذشته و با تأکید بر رمز سعادت و شقاوت آنان، انسان را مسؤول حیات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی خویش در جهان معرفی، و شالوده وحدت و همبستگی را نه تنها در اسلام، بلکه در تمام ادیان توحیدی، عنصر بقا و هستی آنها قلمداد می کند«.
حجه الاسلام و المسلمین باهری بیان و رفتار حضرت رسول اکرم صلی الله علیه وآله در مورد برادری بین مسلمانان که در طول 23 سال ابلاغ رسالت اللهی برای آن کوشش وافر میکرد، را حائز اهمیت دانسته و وظیفه مسلمانان در نزدیک شدن هر چه بیشتر به یکدیگر را مورد تاکید قرر دادند . ایشان فرمودند اخوت اسلامی عنصر ایجاد امت واحده، و امت واحده، اساسیترین پایه نظام سیاسی اسلامی است. پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله برای آن که اسلام تازه متولد شده را در برابر خطرها و تهدیدها و توطئههای تفرقه افکنانه دشمن بیمه کند، در نخستین روزهای هجرت در مدینه با ایجاد پیمان اخوت بین مسلمانان، گامی مهم و سرنوشتساز را برای ایجاد حکومت اسلامی و نیز نظام سیاسی اسلام در آینده نزدیک برداشت و در پرتو برکات پربار آن نه تنها اسلام را از اساس بر پایه محکمی بنا نهاد، بلکه با تأکیدها و راهنمایهای بعدی خویش، سیاست داخلی حکومت اسلامی را بر مبنای وحدت و اخوت اسلامی قرار داد و بدین ترتیب، از ایجاد هر گونه اختلاف و تفرقه بین مسلمانان جلوگیری کرد. در مورد برادری بین مسلمانان چه حدیثی گویاتر از اینکه در شرع اسلام آمده است: اِنَّمَا الْمُوءْمِنُونَ إِخْوَه
ایشان همچنین ،اصول و مبانی اخوت اسلامی را که پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله بدانها تأکید داشت میتوان در موارد ذیل شناسایی کرد: ایمان به خدای یکتا، نفی هرگونه برتری و تبعیض، رعایت حقوق دیگران و احترام به آن، دوستی با دوستان خدا و دشمنی با دشمنان او، وفا به عهد، کمک و یاری به مسلمانان.
ایشان در ارتباط با مقایسه وحدت در دوران پیامبر و انقلاب اسلامی ایران فرمودند یـکی از مقاصد بزرگ شرایع و انبیاء عظام، سلام الله علیهم، که علاوه بر آن که خود مـقـصود مـستـقل است، وسیله پیشرفت مقاصد بزرگ و دخیل تام در تشکیل مدینه فاضله می باشد، توحید کلمه و توحید عقیده است، و اجتماع در امور مهم را جـلوگـیـری از تـعـدیـات ظـالمانه ارباب تعدی است، که مستلزم فساد بنیالانسان و خراب مدینه فاضله است. و این مقصد بزرگ، که مصلح اجتماعی و فردی است، انجام نمی گیرد مـگر در سایهی وحدت نفوس و اتحاد همه و الفت و اخوت و صداقت قلبی و صـفـای بـاطـنـی و ظـاهـری، و افـراد جـامـعـه طـوری شـونـد کـه نـوع بـنـی آدم تشکیل یک شخص دهند، و جمعیت به منزلهی یک شخص باشد و افراد به منزلهی اعضاء و اجزاء آن باشد، و تمام کـوشـشـهـا و سـعیها حول یک مقصد بزرگ الهی و یک مهم عظیم عقلی، که صلاح جمعیت و فـرد اسـت، گرد آیند در پرتو این مهم است که قشرهای مختلف مردم، دست در دست هم مینهند و برای سازندگی کشور خویش گامهای مؤثری برمیدارند.