گفت و گو پیرامون امور پژوهشی
چه موضوع پژوهشی دیگری را در دست انجام دارید؟
بررسی زینت انسان در فقه اسلامی
فکر میکنید علاوه بر محورهای رقابتی در جشنواره، خلأ چه موضوعاتی مشهود میباشد؟
پژوهش های میدانی
ویژگی اثر شما چه بوده است؟
پژوهش حاضر علاوه بر به روز ومفید بودن، دارای چارچوب وفصل بندی مناسب بوده و از انسجام کافی برخوردار بود.
مهمترین موضوعات پژوهشی استان محل سکونت شما چیست؟
درسطح استان، تحقیقات تطبیقی و میدانی پیرامون مسائل اجتماعی ، روحی واخلاقی و در سطح ملی ، مسائلی چون بررسی عرفانهای نوظهور و شیطانپرستی میتواند برای جوانان بسیار مفید باشد.
جشنوارهی علامهی حلّی(ره) در تقویت انگیزش پژوهشی طلاب تا چه میزان مؤثر میباشد؟
بسیار مؤثراست. پذیرفتن آثار در سه قالب کتاب، مقاله و پایان نامه، ارزیابی آثار بر اساس رتبه ی تحصیلی، محدودیت سنی و اطلاع پژوهشگر از نتایج ارزیابی، همه و همه باعث میشوند که پژوهشگران آثار خود را در این عرصهی رقابت وارد نموده، با ضعفها و قوتهای اثر خود آشنا شوند و در صدد تقویت نقاط قوت و جبران ضعفها برآیند.
چه عواملی میتواند باعث افزایش مشارکت طلاب شود؟
حمایت های مادی ومعنوی از فعالیت های پژوهشی طلاب، سازماندهی دقیق و منظم طلاب در زمینههای پژوهشی، ارایهی کارنامهی پژوهشی به طلاب، تشکیل کارگاه های پژوهشی با هدف بالا بردن سطوح پژوهشی، همکاری و تعامل مناسب معاونین پژوهشی مدارس و استانی در ارایهی به موقع آثار پژوهشگران میتواند زمینه ساز شرکت هرچه بیشتر و بهتر طلاب در این جشنواره باشد.
نقش برنامهریزان و متولیان امور پژوهشی را در ازدیاد انگیزش و مشارکت طلاب تا چه میزان تأثیرگذار میدانید؟
قطعاً بدون تأثیر نمیباشد؛ چرا که برنامهریزی مناسب برای شرکت طلاب در این جشنواره مثلاً زمان مناسب و این که با زمان امتحانها تلاقی نداشته باشد، میتواند در مشارکت و تمرکز طلاب تأثیرگذار باشد.
نقاط ضعف و قوت جشنواره را از نظر اجرایی در چه مسائلی میدانید؟
از جمله نقاط قوت جشنواره عبارتند از: اطلاع رسانی به موقع ودقیق از سوی عوامل اجرایی جشنواره و هم چنین ارسال نتایج ارزیابی به صاحب اثر . اختصاص جشنواره به قشر خاصی هم چون طلاب نیز از جمله نقاط ضعف جشنواره است.
نظر شما دربارهی کیفیت ارزیابی و داوری آثار چیست؟ آیا شاخصههای ارزیابی واقع نما هستند؟
به نظر خوب است؛ البته اگر موقعیت استانها (مناطق محروم وغیرمحروم) نیز در نظر گرفته شود، به ارزیابی صواب نزدیکتر خواهد بود و دیگر این که حمایت از پژوهشگران مستعد پس از جشنواره نیز ادامه یابد.
در راستای ارتقای کیفی مشارکت طلاب چه انتظاری از مسئولان پژوهشی مدرسه، استان و مرکز دارید؟
قبل از مشارکت دادن رسمی آثار در جشنواره مناسب است، این آثار در معاونت پژوهش یا شورای علمی پژوهشی ارزیابی شود و پس از برطرف شدن نقاط ضعف، به جشنواره ارسال گردد.
برای تهیهی پژوهش کیفی در استان ها از مسئولین جشنوارهی مراکز حوزوی چه انتظاری دارید؟
با تشکیل شوراهای علمی پژوهشی در استان ها ، نظارت برآثار وحمایت علمی از طلاب فراگیر شود تا پژوهش ها از نظر کیفی ارتقا یابد.
چه انتظاراتی از مسئولین برگزاری جشنواره در سطح مدرسهای و استانی دارید؟
این که هدف، فقط گرفتن امتیاز در جشنواره نباشد؛ بلکه به گونهای برنامهریزی شود که پژوهشگران، از جشنواره همچون یک کارگاه علمی بهره ببرند.
نظر شما دربارهی ضرورت برگزاری جشنوارهی علامهی حلّی چیست؟
بسیار ضروری ومهم میباشد؛ زیرا در این جشنواره زمینهای فراهم شده تا طلاب بتوانند پژوهشهای خود را در حوزهی علوم انسانی، بدون دغدغهی خاطر ارایه دهند و با دیگر طلاب، فضای رقابتی سالمی داشته باشند.
آیا می توان چنین رقابتی را در سطح فرا ملی و جهان اسلام نیز طراحی و اجرا نمود؟ پیشنهاد شما در این رابطه چیست؟
بله، چراکه در زمینهی علوم انسانی و اسلامی به ندرت همایشهای فراملی برگزار میشود.
فکر میکنید چگونه می توان میزان مشارکت پژوهشگران استانی را به تناسب مدارس و طلاب در هر استان افزایش داد تا در این خصوص رقابت قابل قبولی وجود داشته باشد؟
با برگزاری جشنواره های منطقه ای، و راهیابی آثار برگزیده به مرحلهی کشوری میتوان مشارکت پژوهشگران استانی را افزایش مییابد.