گفت و گو پیرامون امور پژوهشی
الهه
عابدینی نجف آبادی
نجفآباد، زهرائیه
تحصیلات
مدارک حوزوی: سطح2
وضعیت فعلی تحصیلی : دانشجوی كارشناسی ارشد رشتهی «جامعه شناسی انقلاب اسلامی»، دانشگاه شاهد تهران
مدارک حوزوی: سطح2
وضعیت فعلی تحصیلی : دانشجوی كارشناسی ارشد رشتهی «جامعه شناسی انقلاب اسلامی»، دانشگاه شاهد تهران
آثار پژوهشی
کتاب : معجم اعلام النساء فی القرآن الكریم با همكاری عماد الهلالی و حجاب و پوشش زن درگسترهی تاریخ
مقالات : مترجمان عصر طلایی اسلام
کتاب : معجم اعلام النساء فی القرآن الكریم با همكاری عماد الهلالی و حجاب و پوشش زن درگسترهی تاریخ
مقالات : مترجمان عصر طلایی اسلام
امتیازات و تشویقات
برگزیدهی ویژهی نخستین جشنوارهی علامهی حلی(ره) در بخش پایان نامه با عنوان «حجاب و پوشش زن در گسترهی تاریخ»(سال 1387)؛
كسب رتبه ی دوم و پژوهشگر برگزیده در دومین جشنوارهی علامه حلی(ره) استان اصفهان در بخش كتاب با عنوان «النساء فی القرآن» (دی ماه1389)؛
كسب رتبه ی برتر در بخش پایان نامه با عنوان «حجاب و پوشش زن در گستره تاریخ» در چهارمین همایش اهل قلم اصفهان (سال1386).
برگزیدهی ویژهی نخستین جشنوارهی علامهی حلی(ره) در بخش پایان نامه با عنوان «حجاب و پوشش زن در گسترهی تاریخ»(سال 1387)؛
كسب رتبه ی دوم و پژوهشگر برگزیده در دومین جشنوارهی علامه حلی(ره) استان اصفهان در بخش كتاب با عنوان «النساء فی القرآن» (دی ماه1389)؛
كسب رتبه ی برتر در بخش پایان نامه با عنوان «حجاب و پوشش زن در گستره تاریخ» در چهارمین همایش اهل قلم اصفهان (سال1386).
چه موضوع پژوهشی دیگری را در دست انجام دارید؟
درحال حاضر مشغول انجام تحقیقی با عنوان «قضاوت زنان در قرآن و عهدین» در قالب کتابچهی قرآنی هستم.
ویژگی اثر شما چه بوده است؟
از جمله ویژگیهایی این اثر عبارتند از:
- اهمیت موضوع مورد بررسی و به روز بودن آن؛
- بررسی نسبتاً دقیق سیر تاریخی پوشش زنان از دوران گذشته تا دوران معاصر و به ویژه بررسی تاریخی حجاب و تطور آن در ایران از دوران باستان تا دوران پهلوی؛
- استفاده از منابع معتبر و متعدد ( منابع قدیمی و منابع جدید)؛
- استفاده از تصاویر و نمودارها در قسمت ضمائم، برای مطالعهی خوانندگان؛
- متن ساده و روان.
مهمترین موضوعات پژوهشی استان محل سکونت شما چیست؟
بررسی و شناخت شخصیتهای علمی استان اصفهان و تأثیرگذاری آنان بر حوزه های علمیه، بررسی و شناخت مسائل و مشکلات فقهی و حقوقی در سطح استان ، بررسی و شناخت خرافات و رابطهی آن با میزان دینداری مردم، بررسی و شناخت هیئات مذهبی (مونوگرافی، میزان جمعیت، سیر تاریخی، تشکیلات،...)، بررسی و شناخت جلسات مذهبی زنان و تأثیر آن برکیفیت زندگی آنان، بررسی میزان تأثیر گذاری مبلغین بر دینداری مردم، بررسی میزان رضایتمندی مردم از عملکرد حوزههای علمیه، شناخت وظایف جامعهی روحانیت در مقابل مسائل و مشکلات جامعهی معاصر.
جشنوارهی علامهی حلی(ره) در تقویت انگیزش پژوهشی طلاب تا چه میزان مؤثر میباشد؟
یکی از اهداف پژوهشگران، ارایهی آثار خود به دیگران است. برگزاری این جشنوارهها میتواند این هدف را تحقق بخشد و به تقویت انگیزش طلاب برای شرکت در جشنواره بینجامد.
چه عواملی میتواند باعث افزایش مشارکت طلاب شود؟
معرفی افراد برگزیده و نخبگان علمی به طلاب، آشنایی طلاب با آثار پژوهشگران برتر، ارایهی امکانات پژوهشی، شرکت طلاب در همایش ها و کنگره های علمی.
فکر میکنید علاوه بر محورهای رقابتی در جشنواره، خلأ چه موضوعاتی مشهود میباشد؟
موضوعات پیشنهادی همایش ها و جشنواره ها بیشتر تکراری است، لازم است موضوعاتی نو درحوزهی علوم اسلامی مطرح گردد؛ به طور مثال موضوعاتی مرتبط با فقه پویا و مسائل روز.
در راستای ارتقای کیفی مشارکت طلاب چه انتظاری از مسئولان پژوهشی مدرسه، استان و مرکز دارید؟
شناسایی افراد نخبه و متخصص در گرایشهای مختلف علوم انسانی و علوم اسلامی و معرفی آنان به طلاب، برگزاری سفرهای علمی، هماهنگی جهت استفادهی طلاب از کتابخانه های تخصصی، آشنایی کامل معاونین پژوهشی با متدها و روشهای تحقیق، اطلاع رسانی دقیق و درست به طلاب در زمینه های پژوهشی.
درخصوص حمایت مادی و معنوی از پژوهشگران از سوی دبیرخانه جشنواره مرکز مدیریت خواهران چه پیشنهاداتی دارید؟
با توجه به این که هر پژوهشی به امکانات مادی نیز نیاز دارد، بر همین اساس حمایت های مادی و معنوی از پژوهشگران می تواند در ارتقای کیفی تحقیقات علمی و بهبود کیفیت پژوهشها راهگشا باشد. اختصاص بودجه هایی در حوزه های علمیه به خصوص پرداخت وام با اقساط طولانی مدت یکی از این راههاست.
نظر شما دربارهی ضرورت برگزاری جشنواره علامهی حلی(ره) چیست؟
برگزاری جشنواره بستر مناسبی است جهت شناسایی پژوهشگران برجسته و نخبگان علمی، و معرفی آثار پژوهشی آنان به جامعهی علمی.
فکر می کنید چه برنامه های ارتقایی برای برگزیدگان جشنوارهها میتوان در نظر گرفت؟
برگزاری کلاسهای آموزشی و مهارت افزایی در زمینههای مختلف همچون روشهای پژوهشی، روش تدریس، برپایی کنگره ها و نشست های علمی با حضور نخبگان علمی حوزه و دانشگاه، رفع موانع جهت ارتقای علمی برگزیدگان وفراهم نمودن راهکارهایی جهت ادامهی تحصیل برگزیدگان در سطوح بالای حوزه و تحصیلات دانشگاهی در رشته های مرتبط با علوم اسلامی جهت رشد و بالندگی برگزیدگان و دستیابی آنان به تخصص های علمی، شناخت تواناییها و قابلیت های برگزیدگان به عنوان مبلغ یا مدرس و معرفی آنان به حوزههای علمیه و دانشگاه ها جهت خدمت رسانی به جامعهی علمی.
آیا میتوان چنین رقابتی را در سطح فرا ملی و جهان اسلام نیز طراحی و اجرا نمود؟ پیشنهاد شما در این رابطه چیست؟
بله با صرف هزینه و وقت کافی و با اطلاع رسانی درست میتوان این رقابت را در سطح جهان اسلام نیز برگزار نمود که این امر برغنای علمی آن می افزاید و چه بسا باعث مشارکت افزایی بیشتر پژوهشگران در این رقابت علمی می شود و همچنین زمینهی تبادل اطلاعات علمی در زمینههای مختلف فراهم خواهد شد که البته این کار به زمان بیشتر و برنامه ریزی های کلان نیاز دارد.
به نظر شما برای تحت پوشش قرار دادن افرادی که سنین بالاتری دارند، چه برنامههای دیگری را میتوان تدارک دید؟
یکی از مشکلات این جشنواره، وجود محدودیت سنی است. در این جشنواره میتوان با طبقهبندی و ردهبندی سنی و مشخص کردن سطوح علمی، امکان حضور همهی شرکت کنندگان را فراهم نموده و آثار آنان را مورد ارزیابی قرار داد. ایجاد محدودیت سنی باعث می شود که آثار قوی از گردونهی جشنواره حذف شوند و این مسأله ای است که مسئولین جشنواره، باید به آن توجه نمایند.
فکر میکنید چگونه میتوان میزان مشارکت پژوهشگران استانی را به تناسب مدارس و طلاب در هر استان افزایش داد تا در این خصوص رقابت قابل قبولی وجود داشته باشد؟
باید آثار طلاب در هر استان براساس امکانات آموزشی و پژوهشی آنان مورد ارزیابی قرار گیرد. موضوعات پیشنهادی باید از تنوع بیشتری در زمینه های مختلف علمی برخوردار باشد تا هر پژوهشگری با توجه به تخصص علمی و علاقهی خود بتواند در این رقابت علمی شرکت نماید