فعالیت پژوهشی در فضای مجازی

ایلام نشست پژوهشی مدرسه زینبیه ایوانغرب

شناسه خبر : 92372

1399/03/18

تعداد بازدید : 179

ایلام نشست پژوهشی مدرسه زینبیه ایوانغرب
معاون پژوهش مدرسه علمیه زینبیه شهرستان ایوانغرب از برگزاری نشست علمی- پژوهشی با موضوع معرفی واهمیت آشنایی با علمای سلف با حضور حجت الاسلام و المسلمین هادی منش استاد حوزه و دانشگاه در فضای مچازی خبر داد.

خانم جلیلیان معاون پژوهش مدرسه علمیه زینبیه ایوانغرب گفت: این نشست به منظور آشنایی هرچه بیتشر طلاب و دانش آموختگان مدرسه با علمای سلف و سیره و منش آنها برگزار گردید.

جلیلیان گفت این نشست با هدایت حجت الإسلام هادی منش برگزار گردید که ایشان ابتدا به مفهوم شناسی واژه سلف پرداخته و آن را از دیدگاه اهل سنت مورد بررسی قرار داد.ایشان در ادامه پیرامون اهمیت علمای سلف و لزوم توجه و شناخت آنها مطالبی را ذکر نمود و اظهار داشت: مطالعه تراجم علمای سلف، مانند مطالعه کتابهای اخلاقی معتبر است. وقتی انسان به شرح حال و زندگانی ایشان نگاه می‌کند آنها واقعا زندگی دنیا را ساده می‌گذراند و به تشکیلات و تشریفات اهمیت نمی‌دادند.

هادی منش در ادامه مباحث، نقش و جایگاه علمای سلف را در دو مرحله قبل غیبت و در زمان غیبت نیز بیان کردند. و با اشاره به شاگردان امام صادق آنها را از علمای سلف صالحی معرفی کردند که باب اجتهاد و تفقه در زمان ایشان باز شد و امام این بزرگان را تربیت کرد.به طوری که لحظه ای دست از تلاش وکوشش بر نداشتند افرادی چون هشام بن حکم، ابان تغلب، زراره ابن اعین.

وی خاطر نشان کرد: اهمیت علمای سلف در زمان غیبت امام عصر چند برابر شده است چراکه زمینه­ سازی برای امر ظهور توسط این بزرگواران صورت گرفته است تا بتوانند بار تعالیم و معارف را به دوش بکشند و نسل جوان و طلاب ما برای آشنایی با سیره این علما و دریافت آثار آنها باید به دانش تراجم مراجعه کنند و از ایشان الگوبرداری کنند.

ایشان یادآور شد: امام خمینی(ره) از جمله علمای سلفی بود که زندگی ایشان در شئون مختلف مادی و معنوی با نظم و حساب و وقت شناسی آمیخته شده بود، لذا وقت شناسی یکی از ویژگی های علمای وارسته اسلام بوده است.

هادی منش در پایان با اشاره به اینکه مردان بزرگ این چنین برای لحظه های عمر خود ارزش قائل بودند و از صرف بیهوده آن ناراحت می شدند، وظیفه طلاب دانست که ضمن مطالعه زندگینامه علمای سلف از ایشان در تمای ابعاد زندگی خویش الگو بگیرند و در شناخت و شناساندن علمای بزرگ به قشر جوان تلاش کنند.