نشست علمی-پژوهشی«قرآن و عترت در مدیریت بحران ها» توسط موسسه آموزش عالی حوزوی و مدرسه علمیه حضرت زینب کبری علیهاالسلام رفسنجان در فضای مجازی برگزار شد.
با توجه به شرایط کنونی جامعه و انجام امور مدارس علمیه به صورت مجازی، نشست علمی-پژوهشی«قرآن و عترت در مدیریت بحران ها» با حضور حجه الاسلام والمسلمین جناب آقای صالح قنادی از اساتید معزز حوزه های علمیه، طلاب، اساتید و کادر موسسه آموزش عالی حوزوی و مدرسه علمیه حضرت زینب کبری علیهاالسلام در روز سه شنبه30 اردیبهشت ماه مصادف با 25ماه مبارک رمضان در فضای مجازی برگزارشد.
حجت الاسلام والمسلمین آقای قنادی در ضمن بیان نکته معرفتی آیه «و من یتق الله یجعل له مخرجاً و یرزقه من حیث لا یحتسب و من یتوکل علی الله فهو حسبه ان الله بالغ امره قد جعل الله لکل شیء قدرا.» بیان نمود: در این آیه شریفه خداوند متعال یک اصلی را که هم شواهد حکمی و هم شواهد وجدانی و تاریخی نسبت به آن فراوان است و بیانگر وقایع در جهان هستی است بیان کرده است و می فرماید «و من یتق الله یجعل له مخرجا» هر کس تقوای الهی را رعایت کند خداوند متعال راههای برون رفت از مشکلات و راهکارهای تامین نیازها را برای او فراهم می کند. آیه شریفه با عبارت «و من» آغاز شده «هر کس» نشانگر این است که مطلب مطرح در آیه شریفه یک سنّت ساری و جاری است؛ اختصاص به گروه یا زمان خاصی ندارد در تمام زمان ها و تمام افراد اگر چنین کاری انجام بدهند، آن کار رعایت تقوای الهی است. فعل به کار برده شده «یتّق» فعل مضارع است و دلالت بر استمرار و تاکید بر رعایت تقوای الهی به صورت مستمر دارد؛ که به صورت ملکه در وجود و رفتار انسان نمایان باشد.
مدرس حوزه در ادامه بیان داشت اگر رعایت تقوا به صورت مستمر باشد و در انسان نهادینه شود. خدای متعال هم به صورت مستمر راههای برون رفت از مشکلات و راهنمایی های لازم را برای انسانها فراهم می کند. بنابراین یک رابطه منطقی و معنا دار بین تقوای مستمر و لطف و عنایت مستمر خدای متعال وجود دارد. با ارتباط انسان با خدا؛ خدای متعال که آفریننده تمام جهان هستی، دارنده تمام خزائن روزی و خزائن غیب و بدون محدودیت است از راه هایی که چه بسا در محاسبات ظاهری به حساب نمی آید ما را از لطف خود بهره مند می سازد.
ایشان در ادامه افزود: انسان ها به دو دسته تقسیم می شوند؛ برخی انسان ها رابطه آن ها تنها با انسانهای دیگر و با امکانات مادی در اختیار تنظیم می شودو برهمین اساس محاسبه می گردد. اما مومنان و متقیّان خود را به خدای متعال مرتبط می کنند و وقتی انسان در حقیقت افق دیدش و گستره بهره مندی هایش به خدا وصل شد خدای متعال تمام جهان را در نظر دارد همین افق هم از جهت هستی شناسی و حِکمی دلیل متقنی است که مومن و متقی بهره های بسیار فراوان و گسترده ای را در پیش روی خود خواهد داشت و به طور وجدانی و تاریخی این مسئله در مقاطع مختلف تجلّی کرده و نمود پیدا کرده است.