مدیر ساماندهی امور پژوهشی واحدهای آموزشی حوزه های خواهران گفت: در راستای افزایش مهارت پژوهشی طلاب سطح سه، آیین نامه تشکیل انجمنهای پژوهشی در مراکز تخصصی ومؤسسات آموزش عالی حوزوی تدوین و همراه با سیر مطالعاتی قرآنی وسرفصل های برنامه مهارت افزایی برای 28 انجمن که مجوز تشکیل در سال 91 دریافت کرده اند، ارسال شد.
صدیقه افشار، مدیر ساماندهی امور پژوهشی واحدهای آموزشی حوزه های خواهران به اهم فعالیت های پژوهشی صورت گرفته در این بخش پرداخت و گفت: وظایف این مدیریت در ارتباط با امور تحقیقات پایانی، پایان نامه ها و رساله های علمی و فعالیت های عمومی پژوهش درمحدوده داخلی مدارس علمیه است.
وی مکانیزه کردن امور را از جمله فعالیتهای این بخش معاونت پژوهش برشمرد و افزود: برای کاستن از حجم اجراییات، گردش سریع و دقیق کار، فراهم شدن ابزار نظارت، ارزیابی وگزارش گیری های متنوع از مدارس سراسر کشور، بخش زیادی از وقت مدیریت در تعامل با دفتر فناوری ، صرف تهیه سامانه ها شده است و در مرحله نخست سامانه دستاوردهای پژوهشی که از مدت ها قبل روی آن کار شده بود امسال به بهره برداری رسید.
افشار تصریح کرد: خوشبختانه و به یاری خدا، سامانه پایان نامه ها در هفته پژوهش رونمایی می شود و به فاصله کمی سامانه تحقیقات پایانی نیز به خواست خداوند آماده بهره برداری خواهد شد.
مدیر ساماندهی امور پژوهشی واحدهای آموزشی حوزه های خواهران افزود: همچنین سامانه اساتید پژوهشی نیز همزمان در دست اقدام است و تعدادی بانک های اطلاعاتی نیز تهیه شده كه اطلاعات آنها زمینه ای برای مطالعات و سیاستگزاری هاي آینده به ویژه در بخش موضوعات پژوهشی خواهد بود.
وی تشکیل شورای سیاستگزاری پایان نامه ها درمعاونت پژوهش حوزه هاي علميه خواهران ، تهیه بسته آموزش روش تحقیق به صورت گام به گام طی 5 نیمسال برای اجرا درمدارس، چاپ دو کتاب چکیده پایان نامه و تحقیقات پایانی، تشکیل کمیسیون تخصصی پایان نامه های سطح سه در بسیاری از استان ها ، تهیه چند آیین نامه وشیوه نامه، ساماندهی امور پایان نامه ها، کیفیت بخشی به تحقیقات پایانی با پیگیری سیاست ارتقا اساتید راهنما، تخصصی کردن حوزه های داوری تحقیقات، پیشگیری از انتخاب موضوعات تکراری و وارد کردن شوراهای علمی استانی به امور محتوایی تحقیقات پایانی را از دیگر فعالیت های این مدیریت برشمرد.
افشار درباره مهارت افزایی اساتید راهنمای تحقیقات پایانی گفت: سرفصل های مربوط به ارتقای دانش ومهارت اساتید درکارگروه روش تحقیق تصویب، همچنین شرایط فراگیران ونحوه تشکیل کارگاه ها نیزمشخص شده است.
وی یادآور شد: با حمایت مالی و معنوی مرکز و همکاری مدیریت های استانی، 25 کارگاه چند روزه با شرکت حدود 600 نفر فراگیر در استانها برگزار شد که تعدادی از این فراگیران از طلاب وفارغ التحصیلان سطح سه هستند که پس از ارزیابی تکالیف واگذار شده از سوی مربیان کارگاه، به عنوان استاد راهنمای تحقیقات پایانی در گرایش های مرتبط با مدارس همکاری خواهند داشت.
این مدیر پژوهشی درباره توسعه کانون های پژوهشی اظهار داشت: از آنجا که توسعه فرهنگ قرآنی از سیاست های سال جاری مرکز است، با حمایت ویژه از کانون های پژوهشی، ایجاد کانون ها نیز توسعه یافته ودرحال حاضر 58 کانون فعال در کشور با توجه به اولویت های برنامه ای تعیین شده از سوی مرکز در حال فعالیت هستند.
وی با بیان این که برای گروه های مطالعاتی کانون ها نیز تولید مقالات قرآنی تعریف شده است، افزود: راهبری این تشکل های خودگردان و طلبه محور در شهرهای مختلف کشور مشکلاتی نیز دارد که عدم دسترسی به اساتید مجرب و منابع علمی از مهم ترین مشکلات به شمار می آیند.
افشار با بیان اینکه آموزش روش در برنامه فعلی درسی، حداقل مهارت های پژوهش طلاب را تامین می کند، تصریح کرد: میزان حداکثری آن در برنامه کانون ها وانجمن ها دیده شده است. اگر طلاب بخواهند پژوهشگر موفقی باشند یا حتی مبلغ و مدرس موفقی شوند، از آموزه های کانون ها و انجمنها بی نیاز نخواهند بود. آگاهی دادن به طلاب درباره برنامه های این تشکل های نوپدید پژوهشی در حوزه های علمیه خواهران که غالبا نیازمند به حضور پیوسته درفضای کلاس و مدرسه هم نیست، درجذب طلاب وفارغ التحصیلان، حتی اساتید بسیار موثر است.
این مدیر پژوهش تصریح کرد: همچنین به تناسب بودجه اختصاص داده شده، اولویت های برنامه ای انجمن ها تعیین و ابلاغ شد و تولید مقالات قرآنی از سوی طلاب به عنوان خروجی برنامه سال 91 تعریف شده است.
وي درخاتمه افزود: مديريت امور پژوهش هاي حوزوي در سال 91 براي تمامي معاونان پژوهش مديريت هاي استاني حداقل يك جلسه حضوري برگزار كرده است تا آنها را نسبت به وظايفشان وچگونگي انجام امور آشنا ساخته و پيشنهادات ونظرات معاونان را مورد بررسي قرار دهد.