با عنایت حضرت باریتعالی و توجهات حضرت ولی عصر (عج) در ماه شعبان المعظم که سرشار از رحمت و رضوان الهی است، به پیروی از منویات مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) مبنی بر اصل بودن عنصر تحقیق و پژوهش در فعالیتهای حوزه های علمیه، مرکز پژوهش و مطالعات تخصصی نهجالبلاغه، با حضور حجه الاسلام و المسلمین جناب آقای حصاری؛ معاونت پژوهش مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران و حجه الاسلام و المسلمین جناب آقای کبیریان؛ مدیریت محترم حوزه های علمیه خواهران استان تهران و سرکار خانم پورحمزه؛ معاون پژوهش حوزههای علمیه خواهران استان تهران و سایر مسئولین و پژوهشگران پیشکسوت این مجموعه در تاریخ 9/2/98 برگزار گردید؛ و از منشور پیدایی، پویایی و پایایی این مرکز پژوهشی رونمایی شد.
گفتنی است آیین افتتاحیه مرکز پژوهش و مطالعات تخصصی نهج البلاغه با تلاوت آیاتی از قرآن کریم و اجرای سرود جمهوری اسلامی ایران آغاز و با ارائه گزارشی از سوی جناب آقای مهندس سلطانی؛ نائب رئیس هیئت امناء این مدرسه علمیه و گزارش عملکرد علمی و پژوهشی توسط سرکار خانم فضائلی مدیر مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) این مراسم ادامه یافت.
سرکار خانم نیره فضائلی در افتتاحیه مرکز پژوهشی و مطالعات تخصصی نهج البلاغه که در مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) برگزار شد، با تقدیر از خانم شرکاء در پیگیری فعالیتهای علمی و پژوهشی این مدرسه، گفت: به همت این استاد بزرگوار معاونت پژوهش در مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) راه اندازی شد که موجب برکات علمی بسیاری گردید. در اوایل تأسیس این معاونت، خانم شرکاء و جمعی از طلاب پژوهشگر در موضوعاتی از قبیل اسلام و فیمینیسم، جهانی سازی و اسلام، اسلام و آینده جهان، آسیب شناسی دینی و خانواده متعادل به تحقیق و پژوهش علمی پرداختند که ثمرات خوبی به دنبال داشت.
مدیر مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) تهران با اشاره به مهجوریت نهجالبلاغه و ضرورت اهتمام بیشتر طلاب به این کتاب شریف، تصریح کرد: جهت بهرهمندی از این دریای بیکران ادبی و در راستای آشنایی با مراکز پژوهشی و تخصصی مرتبط با نهج البلاغه، از اساتیدی چون آیت الله دین پرور، آیت الله خزعلی(ره)، دکتر دلشاد تهرانی و سرکار خانم احمدی استفاده کردیم و با برگزاری کارگاه های پژوهشی با موضوع نهج البلاغه و تشکیل گروههای علمی متشکل از اساتید و طلاب و همچنین برگزاری جلسات درس هفتگی نهج البلاغه سعی کردیم تا زمینههای کسب معرفت از نهجالبلاغه را ایجاد کنیم.
در این مراسم حجت الاسلام و المسلمین حصاری؛ معاون پژوهش حوزههای علمیه خواهران طی سخنانی ایراد نمود: امروز به عنوان خدمت گذار حوزههای علمیه خواهران سراسر کشور بسیار خرسندم که به ثمر نشستن زحمتهای مسئولین خدمتگزار در مدارس علمیه را یکی پس از دیگری شاهد هستم و همه این تلاش ها منجر به تأسیس مراکز پژوهشی در مدارس شده است.
وی افزود: راه اندازی مراکز علمی پژوهشی در مدارس علمیه که از سال های گذشته آغاز شده است با تلاش های جهادی مسئولین حوزه در سال های آتی نیز ادامه خواهد یافت.
معاون پژوهشی حوزههای علمیه خواهران کشور تصریح کرد: حرکت علمی شما با تلاش چندین سالهای که داشتید به نتیجه رسیده است و در گزارشی که از اهداف و فعالیتهای این مرکز پژوهشی ارائه شد، می شود گفت امروز حوزههای خواهران وارد کار کردهای خود در جامعه شده است.
وی در خصوص انتقادهایی که در مورد شکل گیری و تاسیس حوزه های خواهران می شود، گفت: در یک برههای از زمان حوزه بعضی از ابواب فقه تدریس نمی شد به بهانه اینکه در حال حاضر حکومت در دست ما نیست و دیگر لازم نیست این ابواب خوانده شود ولی بعد از پیروزی انقلاب دیدیم که چقدر به این ابواب احتیاح پیدا کردیم و در حال حاضر چنانچه دوباره کوتاهی صورت بگیرد در بخش های دیگر به مشکل خواهیم خورد.
معاون پژوهش حوزه های علمیه خواهران، افزود: ما باید در مسائل مختلف اعم از ساختار سازی و بین الملل و تعلیم تربیت همت کنیم. بخصوص در جهت سبک زندگی که این خود یک اَبر پروژه است و خود همین ابر پروژه، متشکل از دهها پروژه است که ما باید در جهت نظامند کردن رفتار انسان در این جهانی که درگیر مکاتب مختلف فکری است، تلاش کنیم.
اَبر پروژه ها در موضوعات و مسائل مختلف هستند که هر موضوع آن را در یک پژوهشکده نمی توان مطالعه کرد و باید از جهات مختلف بررسی شود. در نتیجه ما با تأسیس یک پژوهشکده نمیتوانیم پاسخی به همه موضوعات داشته باشیم و باید کل حوزه علمیه برای پاسخ گویی بسیج شود و نکته جالب اینکه اگر پاسخی نداشته باشیم دیگران پاسخ خواهند داد که آبشخور فکری آنها مکاتب مادی است.
وی گفت: در این مکان میگویم که به غیر حوزه هیچ نهاد دیگری صلاحیت پاسخ گویی به سوالات و شبهات جامعه را ندارد.
معاون پژوهش حوزههای علمیه خواهران ادامه داد: آنجایی که می تواند از سرچشمه دین رفتار انسان را تبیین کند و یک فکر عالی که در جهت مسیر اهل بیت(ع) ایجاد کند، فقط نهاد حوزه است و اگر اقدام عملی صورت نگیرد مطمئناً ایدئولوژی های دیگر این جای خالی را پر خواهند کرد.
وی تأکید کرد: بعداز ۱۴۰۰ سال ما باید از این فرصت بدست آمده در جهت تمدن سازی که در بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری نیز بدان تاکید شده است، استفاده کنیم.
حجت الاسلام و المسلمین حصاری افزود: علم، سیاست، اخلاق، اقتصاد ارکان یک تمدن هستند و اگر توانستیم از منابع این موارد را استخراج کنیم آن موقع باید باور کنیم که می توانیم تمدن اسلامی را بنیان کنیم.
معاون پژوهش حوزه های علمیه خواهران در پایان خاطرنشان کرد: ما باید از این کتاب گرانقدر نهج البلاغه استفاده کنیم و این هم نباشد که فقط به این پژوهش ها بسنده کنیم بلکه باید از دریای وجودی معارف اهل بیت (علیهم السلام) استفاده تمام و کمال ببریم.
در افتتاحیه مرکز پژوهشی و مطالعات تخصصی نهج البلاغه حجتالاسلام والمسلمین کبیریان؛ مدیریت حوزههای علمیه خواهران استان تهران نیز به ایراد سخنرانی پرداختند. ایشان با اشاره به آسیب های نظام آموزشی فعلی، گفت: یکی از تهدیدات و آسیب های نظام آموزشی فعلی، عدم تولید علم است.
وی تصریح کرد: وقتی چنین ظرفیت های علمی را در حوزه های علمیه خواهران مشاهده می کنیم، بار مسئولیت را بر دوش خود احساس می کنیم، لذا باید تدابیری اندیشیده شود تا بتوانیم از ظرفیت های علمی پژوهشی به صورت کاربردی و در راستای حل معضلات اجتماعی استفاده کنیم و افتتاح مراکز تخصصی در مدارس علمیه با این هدف انجام میشود.
حجتالاسلام والمسلمین کبیریان با بیان این که یکی از ظهور و بروزهای حوزههای علمیه خواهران بحث پژوهش و نمایش تولیدات حوزه علمیه خواهران است، گفت: بنا به فرمایش مقام معظم رهبری حوزه علمیه خواهران پدیده مبارکی است و ان شاءالله جامعه جهانی از این پدید مبارک استفاده کند.
وی گفت: حوزه های علمیه خواهران برکات فراوانی را برای جامعه و خانواده ها داشته است و امیدواریم برکات حوزه های خواهران روز به روز افزون بشود.
مدیر حوزه علمیه خواهران استان تهران ادامه داد: مسئله بعدی که آسیب برای علم و دانش است، بحث تخصصی نشدن در این مسیر است که مقام معظم رهبری هم در رهنمودهای ایشان به این مسئله تاکید داشتند.
حجتالاسلام والمسلمین کبیریان در پایان خاطرنشان کرد: سومین مسئله در آسیب علم و پژوهش کار کردن انفرادی به جای فعالیت گروهی است که متاسفانه در این زمینه نیز غافل بودیم و این یعنی خطای های فراوانی که می تواند در روند فعالیت های پژوهشی ایجاد شود.
نیز، در این مراسم حجه الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر حسینی؛ استاد نهج البلاغه طی سخنانی گفت: الفاظ نهج البلاغه رستاخیز و معنای آن قیامت است.
وی افزود: زمانی که انسان به الفاظ نهج البلاغه رجوع می کند به رستاخیز می رسد و زمانی که به مفاهیم آن توجه می کند قیامتی از معانی پنهانی آن هویدا شده است.
حجت الاسلام حسینی با اشاره به اینکه جهان اسلام شیعی سه دوره را تا به امروز تجربه کرده است، عنوان کرد: یکی از آن ادوار دوره روایی بوده است در این دوره روایات با این هدف جمع آوری می شد که ارتباط مردم با معصومین قطع نشود و بتوانند پاسخ احکام خود را بیابند.
استاد حوزه علمیه در خصوص دومین دوره که دوره استدلال است، اظهار داشت: دوره استدلال همان مرجعیت است در این دوره فقها انتظار داشتند مردم از استدلال آنان که از کلام آسمانی و روایی کشف شده بود تبعیت کنند.
وی با اشاره به دوره سوم، گفت: در حال حاضر ما در عصر سوم قرار داریم که به این عصر دوره ولایت مداری گفته می شود؛ امروز مهمترین بحث فقها آن است که فقیه متولی و عهده دار چه اموری است.
حجت الاسلام حسینی با اشاره به اینکه احیای مکتب تشیع مهمترین وظیفه فقها به شمار می رود، اظهار داشت: در این عصر برای پاسخ به شبهات و ترویج و احیای معارف اهل بیت(ع) می توان به امیربیان رجوع کرد تا رابطه فقیه با دین و مردم مشخص شود.
استاد حوزه علمیه ادامه داد: اهل بیت(ع) پایه دین هستند و آنان ستونهای یقین محسوب می شوند و هدایت از آن اهل بیت(ع) است و رسوخ در سنت مهمترین وظیفه ما به شمار می رود.
یادآور میشود در پایان مراسم از پیشکسوتان پژوهشی و فعالان پژوهشگر این مدرسه علمیه تقدیر به عمل آمد و در ادامه از منشور مرکز پژوهش و مطالعات تخصصی نهج البلاغه رونمایی شد.