در این کارگاه به تفاوت مشکل، موضوع و مسئله اشاره شد. بررسی ویژگی های هرکدام و توضیحاتی در خصوص تتبع موضوع محور،پژوهش مسئله محور، روش های موضوعیابی و موضوع شناسی متناسب با رشته فقه واصول ، انتخاب موضوع و تجزیه آن به ابعاد مختلف و مراحل پس از تجزیه موضوع توضیحاتی ارایه گردید. در کارگاه عملی از شرکت کنندگان درخواست شد که برای هرکدام از موارد فوق مصادیقی متناسب با موضوعات رشته فقه و اصول ارائه دهند.
در ادامه فرآیند عملیاتی طرح مسئله شامل مواجهه با مشکل. تبدیل مشکل به مسئله، تدوین فرضیه، اقسام مسئله و خطاهای احتمالی به هنگام انتخاب مسئله ، تجزیه مسئله و تبارشناسی ، عنوان یابی(شرایط و تعریف آن) به صورت کارگاهی در قالب گروههای سه نفره انجام شد.