معاون پژوهش موسسه آموزش عالی الزهرا س گرگان خبر داد:

گلستان- روش شناسی تفسیری خطبه حضرت زهرا(س)

شناسه خبر : 72931

1397/11/26

تعداد بازدید : 53

گلستان- روش شناسی تفسیری خطبه حضرت زهرا(س)
به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه عالی الزهراء(س) نشست علمی پژوهشی با عنوان روش شناسی تفسیری خطبه حضرت زهرا(س) برگزار گردید.

 در این نشست خانم برقرار از طلاب سطح سه این مدرسه گفت:رهبری جامعه اسلامی بعد از پیامبر (ص) یکی از بحث انگیزترین موضوعات در تاریخ فکر و اندیشه اسلامی بود. توجه به عنصر سیاسی و اجتماعی، باعث پیدایش جریان ها و نحله های متفاوت فکری و سیاسی گردید. این جریان های فکری علی رغم تفاوت در بینش و تنوع در آراء کلامی، فقهی و ... دارای یک فصل مشترک بودند.
ایشان در ادامه گفت: در تمامی این نحله ها، عنصر رهبری به شکل مستقیم یا غیر مستقیم در پیدایش و شکل گیری و یا ادامه حیات دخیل و موثر می باشد. بعد از رحلت رسول اسلام (ص) دو جریان عمده سیاسی شکل گرفت. نخست جریان خلافت و دومین آن جریان امامت بود. جریان خلافت با حضور برخی از صحابه که با ابوبکر بیعت نموده و از زعامت وی جانب داری کردند شکل گرفت. این طیف با استقرار در حکومت، زمامداری سیاسی منطقه بعد از پیامبر را حق خود می دانستند.
خانم برقرار بیان کرد:  جریان دوم متشکل از اصحابی بود، که حاضر به بیعت با ابوبکر نبودند. این طیف از رهبری امیر المومنین علی بن ابی طالب(ع) حمایت کردند. آنان معتقد بودند که پیامبر (ص) در زمان ها و مکان های متعدد، ایشان را به عنوان خلیفه بعد از خود منصوب نموده اند.
طلبه سطح سه این مدرسه گفت: یکی از مهمترین رویدادهای تاریخ اسلام در زمینه ولایت، دفاع از علی بن ابیطالب (ع) به زمامداری جامعه اسلامی، توسط حضرت زهرا(س) بود. حضرت زهرا سلام الله علیها برای دفاع از حریم امامت و اثبات شایستگی بر حق امام علی علیه السلام با استناد به آیات الهی در خطبه فدک و سخنرانی هایی که برای زنان مهاجر و انصار داشتند؛ جانشینی حضرت علی علیه السلام را به مقام زمامداری امت اسلام، پس از پیامبر(ص) یادآوری نمودند.
ایشان متذکر شد: فاطمه زهرا(س) در استدلال های پیرامون ولایت حضرت علی بن ابیطالب (ع) مستند به 27 آیه از قرآن کریم، لزوم اطاعت از فرامین امام علی علیه السلام و پذیرش ولایت ایشان را تأکید نمودند. استفاده از روش های تفسیر هم چون روش تفسیر قرآن به قرآن در یک مورد، تفسیر آیات طبق قاعده جری و تطبیق در 10 مورد، بیان مصادیق آیات کلام وحی در هشت نمونه، بین تأویل و بطن آیات در سه مورد و توضیحات تفسیری بلافاصله پس از آیه در یک مورد از استنادهای قرآنی فاطمه زهرا(س) در خطبه فدک و سخنرانی های بعد از آن با زنان مهاجر و انصار تجلی یافته است.
برقرار گفت: روش تفسیر قرآن به قرآن به عنوان یکی از روش های کارآمد در تبیین مبهمات قرآنی در اعلان ولایت حضرت علی (ع)توسط فاطمه زهرا(س) و اثبات شایستگی جانشینی ایشان بعد از پیامبر اکرم(ص) تجلی یافته است.فاطمه زهرا(س) برای آشکار کردن ولایت علی بن ابیطالب علیه السلام از روش تأویل و بطن آیات نیز مدد گرفت و با توجه به بطن آیه 227 سوره شعرا مراد از ظلم را ظلم به آل محمد بیان نمودند و با استناد به سوره اعراف آیه 96 قبول ولایت اهل بیت (ع) را باعث نزول برکات الهی دانستند.
ایشان در ادامه گفت: از دیگر روش هایی که حضرت برای دفاع از حریم امامت استفاده نمود روش بیان مصادیق خارجی آیات قرآن کریم بود و آیاتی همچون آیه 50 سوره کهف و ایه 89 انعام را مصداق کسانی معرفی نمود که با ولایت امام علی (ع) به مخالفت برخاستند.
خانم برقرار گفت: فاطمه زهرا (س) با توجه به وظیفه ای که نسبت به دفاع از امامت احساس می کردند، جهت بیان مصادیق آیات حوزه ولایت، اضافات تفسیری را پس از قرائت آیاتی از قرآن کریم در کلامش مطرح نمودند و به وسیله آن ابهامات به وجود آمده در تشخیص مصداق آيه را برطرف نمودند.
ایشان در پایان گفت: وجوب شایستگی امام علی (ع) و اطاعت از ایشان و مودت و فضیلت ایشان بر سایر مردم، در جای جای سخنان حضرت زهرا(س) مشهود است. برای هر فردی که ادعای تشیع دارد، واجب است آن گونه که شایسته است حق معرفت اهل بیت (ع)  و ولایت حضرت علی (ع) را ادا نموده تا دعوی وی در شیعه و محب اهل بیت بودن اثبات گردد.

اخبار مرتبط